Nuffnang

Thursday, June 30, 2011

Video: Aksi Spontan Saya Yang Kelihatan Lawak




Assalamualaikum...
Video diambil ketika melawat Puzzling World. Adik saya, H yang ambil video mengenai hologram di mana kita berjalan, muka-muka ini akan pandang kita dengan cara berbeza. Layan video ini yer. Memang seram tau. Ini percubaan pertama muat naik video di blog. Alhamdulillah.

Jumpa lagi.

video













Mempunyai Kebun Baru?


Assalamualaikum...
Kali ini blogger pula ada masalah, dapat Error 400 masa letak gambar pada tulisan sebelum ini. Cuak jap. Nasib baik sekejap. Setelah semalam 'terkujat' dengan hilangnya blog di Friendster. 
Sudah diri, cukuplah bersedih tentang kehilangan blog FS. 
Pandang daripada sudut positif. Saya hanya mengemaskini satu blog je. Jadi cepat. Walaupun tulisan sama dengan kedua-dua blog tapi kerana format berbeza. Kalau anda tulis pada Words dan tampal pada blog Friendster memang lari format. Maka untuk blog FS itu, terpaksa menulis di situ juga dan kemudian salin ke blogger.
Aha ada fikir nak buat satu lagi blog. Apa pendapat korang? Memang ada pro dan kontra. Nanti saya nak timbang-timbang hal ini. Blog baru pun kena kemaskini, jaga juga. Mungkin bukan pada waktu terdekat.
Ok cerita lain pula, semalam petang mak telefon dari kampung tanya saya pergi surau tak untuk sambutan Israk Mikraj. Memandangkan mak tak pergi sebab buat kelas tambahan, sayapun malas (tak baik macam dulu kut,haha) Ingatkan terhenti begitu sahaja. Lepas tu mak telefon balik suruh saya hantar apam pisang ke surau. Sama ada hantar sebelum Maghrib atau waktu orang tengah solat Maghrib. Tengok jam dah 6:10 petang, saya ambil keputusan hantar sekarang. Memang surau tak jauh pun, rasa 10 tapak dari luar rumah pun dah sampai ke sana. 
Masuk dapur surau. Aik takde orang, bisik hati. Lepas tu tiba-tiba ada makcik masuk cakap nak air. Hah saya tak faham. Saya cakap "saya nak hantar kuih," Sambil letakkan bekas makanan pada pangkin. Saya nak cepat-cepat cabut lari sebab taknak makcik tu tanya lebih-lebih. Lawak jer saya ni.
Balik rumah, telefon mak cakap dah letak. Mak tanya ada orang sana nampak tak bekas saya letak tu. Dia takut orang tak nampak dan tak susun masuk kuih tu. Cakap ada makcik ni nampak. Hehe nasib baik hantar waktu macam ni. Kalau ikut cadangan mak pergi waktu nak dekat Maghrib, haru je ramai orang nanti dengan jemaah lelaki ada. Ni nasib baik perempuan je nampak. Nanti gangguan hati. Hari itu rasa tak selesa ada jemaah lelaki ni masuk tempat solat perempuan bawa makanan.
Abah balik lewat sedikit, hampir pukul 8. Tergesa-gesa ke surau. Saya cakap dah hantar kuih. Mak pula balik pukul 10 lebih. Aktif betul, jadual padat, sempat balik kampung sekejap sebab Pak Tam beritahu mak, bapa mertua dia nak jual kebun. Masa mak nak masuk tidur, mak beritahu saya "jauh ke pedalaman kebun tu,naik bukit." Saya membalas "lagi ulu ke daripada kebun kita tu?" Mak membalas ya. Tak dapat bayang, sedang pergi kebun pisang kat pinggir tu pun rasa seksa nak masuk bawa kereta (abah jer pakar bawa) inikan kalau kebun yang lagi ulu masuk hutan lebat pokok.  Lepas tu saya tanya lagi, "jadi beli tak?" Mak cakap tidak.
Oh okla itu sahaja tulisan saya kali ini. Terperinci pula untuk semua orang terutama orang yang mengenali saya. Jumpa lagi













Tulisan Hening Pagi Dan Ulasan Siri Permainan Wipeout




Assalamualaikum...
Heningnya pagi ini. Mengambil kesempatan untuk menulis tulisan ini di bawah kolong angin. Maka berpuputlah angin berhembus lembut.
Tak dapat tidur pula. Sakit kepala tapi dah ok sedikit. Tadi tengok siri terbaru Wipeout. Siri ke-4 episod 18. Tersekat pula penurunan aliran video untuk tengok. Lawak siri ni. Tengok peserta-peserta ditendang, dilantun. Haha. Mula-mula tu tak berminat nak tengok sebab selalu tengok separuh-separuh. Apabila dapat menonton dari mula hingga akhir tu memang terbahak-bahak. Alatan untuk menghumban peserta memang pelbagai dan tak sama untuk setiap siri dan kadang-kadang setiap episod pun alatan yang digunakan berbeza. Penting ada bola melantun tu. 
Selain faktor peserta yang memang jenis sanggup dimalukan, pengacara/pengomen pun seronok. 2 orang John: John Henson dan John Anderson. Selalu yang buat lawak ialah John Henson. Memang ada tema setiap minggu dan untuk kita memudahkan ingat para peserta diberi gelaran. Pengacara di luar ialah Jill Wagner yang akan tanya peserta-peserta untuk tahu karakter mereka.
Ada 3 pusingan. Awal pusingan ada 24 peserta yang akan disaring masa terbaik menjadi 12. Kemudian 12 menjadi 6 dan pusingan akhir 3 orang berentap untuk merebut USD$50 000 dengan mencatatkan masa terpantas. Memang susah, kena ada koordinasi, masa yang tepat untuk lompat kerana alatan bergerak, air mengalir. Hehe susah nak terang kena tengok.
Ok itu aje. Jumpa lagi. 
P.S: Tak sangka ini tulisan yang ke-200 diterbitkan. John Henson memang lawak.















Wednesday, June 29, 2011

Kembalikan Kecintaanku...




Assalamualaikum...
Kembalikan kecintaanku kepada blog pertamaku
Saya sedih betul tadi tak boleh buka blog di Friendster. Ingatkan internet semput tapi buka laman lain boleh pula. Lepas tu buka lama utama Friendster. Tengok-tengok dah lain. Uwaa dah jadi laman permainan pula, blog saya dibuang! Patutnya bagitahu awal-awal supaya saya boleh buat sesuatu pada penulisan lama saya. 
Saya tak sangka ler, ingatkan blog Friendster tu stabil takde pernah tutup macam blogspot tiba-tiba blog itu hilang tanpa khabar berita. Kusangka panas ke petang. Hait, harap-harap blogspot jangan buat macam ni.
Anda mesti cakap saya dah ada blog lagi satu tak perlu sedih sangat. Blog Friendster tu ada nilai sentimental, blog pertama saya buat. Di situ ada tulisan lama-lama, pengomen terawal, bla-bla. Malah saya sanggup kemaskini blog di sana sebab mengenangkan pembaca saya di sana. Uwaa entah mereka tahu lepas ni nak baca blog saya kat mana. Pasrah jerla saya kehilangan pembaca di sana. Harap-harap mereka tahu cari dan kepada yang saya tahu ada membaca blog di sana, saya ada beritahu blog ini. Moga mereka selesa baca di sini. Yelah tempat lama lagi dikenang, tentu mereka lagi suka nak baca di sana kerana ringkas sesuai untuk tujuan membaca dan memberi komen kalau ada.
Oklah nak tenangkan hati, belajar terima hakikat. Berdoa selagi mampu mana tahu kembali semula blog tersebut dengan izinNya. Jumpa lagi.














Tuesday, June 28, 2011

Pssttt...

I have a secret. Do you wanna to know? Come here to me.

....Nearer...

....Nearer...

....Nearer...

....Nearer...

Ok, after a lot of deep thinking, soul-searching or whatever you want to say, I ...

Ok, after a lot of deep thinking, soul-searching or whatever you want to say, I......


Give a chance to the possibilities of  falling in _ _ _ _ with the _ _ _ _ _ people that I rejecting before. Before this, it was never cross my mind, my cyber mate suggested this idea and I rejected without hesitation. Now I reconsider and my heart opens to that matter. Wait and see.


Hati terpaut di Movie World :)

Menghalau Mimpi Buruk/Ngeri

Assalamualaikum...



Saya sebenarnya nak tulis perkara lain dalam blog tapi sebelum tu saya tengok emel. Haha nak tergelak dapat permintaan suruh tulis bagaimana menghalau mimpi buruk. Saya tak marah la cuma kelakar. Adakah kerana saya menyatakan saya mimpi seronok? Haha. Ok sebenarnya kita sebagai orang Islam kan ada adab tidur dan petua orang tua-tua. Jadi bagi orang Islam tu sebelum tidur ambil wuduk, baca bismillah, selawat, baca ayat qursi dan tidak lupa 3 surah Qul. Tahukan 3 surah Qul tu?Ok amalkan ye wahai penanya emel. Kalau orang dulu-dulu pula kata basuh kaki sebelum tidur.



Untuk orang di 'sana', saya tak pasti, saya rasa awak perlu elak tengok perkara yang seram atau menakutkan. Lagipun mimpi ni saya rasa menggambarkan psikologi atau perasaan terpendam kita juga. Apa yang kita tidak inginkan itulah yang kita mimpikan. Jadi jangan layan sangat perasaan. Mimpi mainan tidur.



Sayapun manusia lemah, ada juga mimpi buruk kadang-kadang terlelap tidur tanpa baca waima bismillah. Tak payah layan sangat mimpi. Jumpa lagi.

Ini Mimpi Menjadi Kenyataan :)


Monday, June 27, 2011

Laman Untuk Menonton Siri Terkini Terus Daripada Internet

Assalamualaikum...

Selamat malam semua. Hiyahhh perasaan saya gembira mungkin sebab PMS dah tamat dan sambungan internet pun ok pula hari ini. Kiranya hari ini hari menggembirakan kerana semua berjalan lancar. Malah dapat tengok siri Masterchef siri ke-3, 2-3 episod tanpa semput. Kalau tak sebelum ni, pengaliran data tu mesti tersekat dan kena ulang semula. Kali ini sampai 3 tingkap saya buka untuk sama-sama buka data untuk 3 episod.

Banyak pula siri terbaru maka ada kena tunggu dulu alirkan data siri lain. Macam sekarang alirkan data video siri 3 Masterchef episod 4 dan 5 serta siri 3 Drop Dead Diva episod 2. Kena tunggu kemudian untuk alirkan video siri 4 episod 1 Leverage. Hehe macam teruja sangat. Apapun sentiasa beringat diri ini agar jangan asyik menonton siri di internet sampai melambatkan solat.

Peringatan untuk diri SUPAYA jangan leka sangat. Mungkin sebab sebelum ni dan minggu lepas yang seksa sangat nak tengok waima 1 siri dengan sempurna kerana internet yang semput maka teruja tu lebih untuk hari ini.

Eh lupa, nak kongsi kepada mereka yang gemar menonton siri terkini tanpa perlu menunggu siaran di kaca televisyen iaitu saya menonton di tempat baru tau. Bukan lagi di tvblinkx seperti sebelum ini tetapi di tehcake. Aha mengapa berubah angin? Pertamanya kalau di tvblinkx ada sekatan tempoh masa nak menonton. Biasanya 72 minit atau 75 minit pertama. Lepas tu awak kena tunggu tak silap 45 minit untuk tengok semula. Renyah pula. Lagi kalau awak dapat internet semput lagi rasa nak marah je apabila sampai had masa. Di tehcake.com tiada pula. Manakala sebab kedua ialah megavideo kena sekat jadi memang di tvblinkx ni kebanyakannya daripada jenis tu maka tak dapat tengok.

Ok selamat menonton semua. Ingat menonton pun kewajipan yang hak jangan dilengahkan apalagi diabaikan. Jumpa lagi. 

P.S: Apsal hari ini ramai cari Yigit Pura eh?


Kayu Pengukur Kita Berbeza

Assalamualaikum...

Matlamat dan misi setiap orang adalah berbeza. Itu yang membuatkan kita unik. Maka sasaran untuk setiap apa yang kita dapat dan definisi kejayaan bagi kita juga berbeza. Kayu pengukur kita berbeza. Dia menganggap mendapat RM6 000 sebulan adalah kejayaan besar sedangkan orang lain menganggap ia hanyalah biasa atau belum dianggap berjaya. Manakala pada perkara lain contoh pakaian, ada menganggap pakaian ala kadar, tidak kisah pada jenama tidak malu untuk memakainya manakala yang lain sangat menitikberatkan imej, jenama dan sanggup berhempas-pulas untuk mendapatkannya. Ada pula manusia bijak yang memikir jauh ke hadapan, membuat sesuatu mengutamakan bekalan untuk hari akhirat yang pastinya berbaloi-baloi dan berkali ganda besar daripada yang lain. Maka orang yang mengutamakan hari akhirat tidak ghairah dengan harta dunia. Sudah tentu kita yang diberikan akal mahu sesuatu yang untung hakiki.

Unik kan manusia ini? Kerana keunikan atau manusia saja suka memeningkan kepala sendiri dengan perbezaan maka kita pun patut faham dan tidak mengutuk orang sesuka hati apabila cara orang berbeza. Sedang rupa paras berbeza, mimpi pun berbeza (tapi ada gak mimpi sama)

Aha bercakap pasal mimpi, saya tak sangka tulisan mimpi dipatuk ular hitam itu mendapat carian tertinggi. Hinggakan orang sana (US) pun cari dan diterjemahkan. Rupanya orang sana pun ada mimpi kena patuk ular hitam yer? Hehe, saya ingat orang sini dan sekitar nusantara aje.

Apapun terima kasih kepada pengunjung dan pembaca blog saya. Saya menghargai mereka yang membaca blog saya. Harap ada manfaat yang dikutip apabila membaca blog saya. Apapun sasaran jumlah pandangan muka adalah tertinggi daripada bulan-bulan lain. Alhamdulillah. Ia satu kejayaan peribadi dan memberi inspirasi kepada saya untuk menulis dengan bijak *saya guna kayu pengukur tulis dengan bijak walaupun kadang-kala tulis hal remeh-temeh  asalkan ada manfaat/kebaikan yang boleh dikutip *


Sunday, June 26, 2011

Kupasan Buku 'Kisah Orang-Orang Yang Makbul Doanya'


Assalamualaikum...

Selamat malam semua dan harap anda menempuh hari minggu dengan ceria. Haha, bagi saya pula bangun pagi dengan mimpi yang menyeronokkan. Seronok dapat mimpi indah tapi malangnya tak ingat. Ingat sedikit tapi perincian tak ingat. Pelik kalau mimpi ngeri, saya akan ingat dengan nyata. Tak baik untuk diri mengingati perkara yang kurang elok atau negatif. Kena atasi atau elak mimpi ngeri.

Secara keseluruhan, kehidupan yang saya lalui sangat baik. Alhamdulillah. Kesihatan pun baik juga, tiada penyakit atau sakit teruk. Sekadar ada la sekali sakit kepala. Perkara kecil. Ada jugalah kesukaran tapi tak teruk sangat, masih mampu tangani. Duduk diam-diam bertafakur apabila ada aral dan bertenang. Jangan ditambah kusut dengan melenting atau marah pada Allah atau pada orang lain.

Bercakap tentang hal ini, saya nak kongsi buku yang saya dah baca tapi saya mengulang semula membaca.  Buku bertajuk 'Kisah Orang-Orang Yang Makbul Doanya' oleh Abu Afifah terbitan Al Shafa. Buku ini saya beli pada harga RM9.00. Walaupun murah tapi banyak kisah-kisah yang menginsafkan memberi iktibar kepada kita. Sebagai satu cara kita untuk menghadapi dugaan. Dalam ini ada doa khusus yang boleh kita amalkan. Terdapat banyak kisah tapi saya petik beberapa tajuk seperti "Duri ikan rampasan." Ini perihal nelayan yang ikannya dirampas orang. Maka berdoalah nelayan tersebut. Kisah lain pula yang paling menarik hati saya ialah tajuk "Orang yang masuk batu ke dalam telinganya" Ia berkenaan seorang lelaki yang mana batu masuk ke dalam telinga sampai dalam hingga tabib pun tak dapat keluarkan batu tersebut. Akibatnya dia mengalami kesakitan telinga yang amat teruk dan tidak dapat tidur nyenyak. Maka dia berjumpa seorang alim dan warak untuk bertanyakan bagaimana untuk mengeluarkan batu daripada telinganya seterusnya sakit hilang. Orang alim tersebut menyuruh dia berubat dengan kuasa Allah. Jadi orang alim itu mengajarkan zikir yang maknanya "Wahai Tuhan Yang Maha Tinggi, wahai Tuhan Yang Maha Agung, Wahai Tuhan Yang Maha Penghiba, wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui." Dengan izin Allah batu terkeluar daripada telinga, dapat mendengar semula dan tidak sakit lagi.

Tidak rugi anda membeli buku ini kerana boleh dibuat rujukan, boleh diamalkan dan pentingnya tidak bosan dibaca berulang kali. Jadi pada sesiapa mencari buku agama yang bagus, saya cadangkan ini dengan harganya pun murah.

Jumpa lagi.

P.S: Mungkin saya akan petik doa-doa yang ada dalam buku ini untuk diselitkan pada tulisan akan datang jika bersesuaian.




Saturday, June 25, 2011

Wish To Know Your Name



I was trembling inside out waiting my turn for riding almost eternity

Suddenly my fear was broken with your manly voice

Trying to calm me down with your tranquility face

Abide me to stay for riding

You caught me looking secretly at you

Offering your sincere smile definitely melt my nervous

It was a shame I did not ask your name instead I looked away from you

I wish I had a nerve to be casual beside you

Your gesture made my heart pounding hardly

Talking with you might be awesome because you are a brilliant guy

I seem can not forget you until right now

When I watched the Leap Year movie

Listening You Got Me song again and again

My mind  scattered on you

That song liked our story

What I felt about you

I can not rid you from my mind


Kronologi Membuat Kulit Pai Atau Boleh Dikatakan Resipi Kulit Pai Gaya Penulisan Deskriptif Dan Kreatif


Assalamualaikum...

Patut sorak keriangan saya dah buat kulit pai. Yahhhhoooo... Simpan doh/kulit pai dalam peti sejuk dan akan digunakan apabila saya dah dapat kesemua bahan untuk membuat inti. Watak utama pai tu belum ada lagi iaitu epal hijau. Ia sesuatu yang mengujakan apabila saya membuat doh. Tiada kesukaran, mengikut sukatan yang mudah iaitu sukatan cawan (1 cawan bersamaan 250 ml). Saya dah ada sukatan cawan metrik. Mentega pula dikeluarkan dari peti sejuk telah dipotong kiub sebanyak satu cawan. 1/2 sudu teh garam dicampurkan bersama 2 1/2 cawan tepung gandum. Dalam resipi menyatakan tepung serbaguna, saya tukar ke tepung gandum. Senang dan pula saya tergesa-gesa selepas solat Isyak ke kedai berdekatan rumah untuk membeli tepung gandum cap sauh yang mahal juga rupanya. Tidak sabar katakan untuk membuatnya. Saya tak mahu menghabiskan tepung yang tinggal sedikit di rumah. Bolehlah ambil angin malam apabila berjalan laju-laju ke kedai.

Saya buat doh tu pun tengah malam. Ambil angin dan ketenangan hening dapur yang tiada orang. Baguslah, saya tidak suka diganggu ketika membuat sesuatu ataupun malam yang dingin memudahkan saya memecahkan kiub mentega dan menggaulnya dengan bancuhan tepung sambil diselang-seli menambah 1/2 cawan air ais. Nak bagi rangup dan berderai. Itulah rahsia yang dinyatakan menggunakan mentega sejuk dan air ais. Jadi membuat doh awal pagi ini hanya suasana sejuk sahaja. Nyaman dingin. Nanti saya berpanas ketika ingin membakar pai tersebut. Kalau nak sejuk, pasanglah penyaman udara di dapur ataupun bakar pai tersebut di rumah iglu ataupun pindahlah ke kutub utara yang memang 100% pasti tiada panas. Intinya pun mengikut resipi senang nak buat, gaul semua bahan :) Maaf yer doh ni saya tak guna pengisar pun. Saya pakai tangan sahaja. Mudah sangat. Gaul bahan tersebut sehingga tiada yang melekat pada mangkuk, bentukkan bulat, heksagon, piramid atau apa bentuk anda suka dan bungkuskan dalam plastik dan biar doh rehat dalam peti sejuk sekurang-kurangnya sejam atau apabila anda nak guna.

Bagaimana penulisan saya kali ini cukup terperinci tak? Haha. Jumpa lagi.

P.S: Untuk resipi lengkap boleh klik di sini



Friday, June 24, 2011

Membuat Pai Epal Yang Nyum-Nyum



Assalamualaikum...

Awal pagi semalam lepas tengok 'I Have A Date With Spring', lepas tu tertengok pula rancangan masakan Rachel: Bake. Apabila tengok si Rachel melawat rumah David & David warga US buat pai epal, saya macam terliur pula. Lepas tu cari resipi di google. Rupanya senang je bahan yang diperlukan dan cara membuat. Wah-wah saya berazam mahu buat pai epal daripada membeli, baik buat. Puas hati. Tiada keraguan halal atau haram benda makanan yang kita beli.

Maka misi untuk membeli epal hijau, serbuk kayu manis, lemon dan mentega akan dilaksanakan tidak lama lagi. Mungkin esok? Lain-lain bahan dah ada di dapur. Alhamdulillah. Moga berjaya nak buat pai ni. Puas buat nota mental, ingat-ingat cara membuatnya. Di samping itu berangan nak ubah-ubah, tambah, kurang atau tiadakan apa yang saya rasa nak letak. Kuikui.

Kalau ikutkan kita ni rajin membeli, malas membuat. Maka eloklah cuba membuat kalau tidak rumit, ya tak? Macam ni boleh jimatkan duit daripada membeli sepotong pai baiklah buat maka dapatlah sebiji pai! Kalau dah buat, rasa kurang menyengat maka tidak harus berputus asa untuk mencuba lagi memperbaiki ataupun cari resipi lain atau paling tidak tanya pada orang berpengalaman. Cuba dan buat silap serta kemudiannya memperbaiki supaya sedap.

Tak sabar nak mencuba. Yeah hari tu buat mayonis dah jadi. Senang gila. Lepas ni boleh buat salad letak mayonis pula. Haha *gelak gembira sangat*

Eh jumpa lagi. Harap anda membuat aktiviti yang meningkatkan produktiviti.  :) Untuk resepi lengkap boleh klik ini


Wednesday, June 22, 2011

Teruskan Menulis Wahai Diri



Assalamualaikum...

Selamat malam semua. Harap pembaca semua ceria dan sihat hendaknya.

Syukur alhamdulillah pandangan muka tulisan meningkat. Kena selalu mengingatkan diri untuk selalu mengasah menulis supaya ada peningkatan aliran idea dan gaya penulisan. Blog merupakan platform untuk sentiasa mengeluarkan idea. Kalau tak, tumpul kalau tidak diasah selalu.

Saya ingin membaca pembaca ke alam kenangan ketika saya menghabiskan cuti SPM saya di mana saya menghadiri kursus penulisan deskriptif dan kreatif yang dianjurkan PENA dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka di rumah PENA KL. Kursus ni bukan sehari tapi berminggu-minggu juga. Pengajar pun bukan calang-calang antaranya Keris Mas, penyajak/pelukis Khalil Gibran dan lain-lain tak ingat. Haha.Setiap orang ajar cabang penulisan seperti cerpen, novel, sajak, rencana dan sedikit lukisan.

Peserta-peserta yang ikuti kursus pun bukan orang biasa. Macam Kak Julia puisi dia pernah disiarkan di Utusan Malaysia. Waktu Khalil Gibran mengajar tentang penghasilan puisi, Kak Julia ini yang banyak bertanya dan minta input serta pandangan malahan siap beri sajak yang dia dah buat. Ada sorang kakak ni pula waktu Keris
Mas bersyarah pula, dia suakan cerpen minta beliau sunting dan minta pandangan. Saya pula? Haha tiada karya nak tunjuk pada sesiapa. Sampai Prof Keris Mas tanya pada saya, "awak ada cerpen yang hendak disunting?" (lebih kurang ayat) Bila cakap tiada, beliau cakap "mulakan menulis sekarang." Dalam hati terdetik, "eh sempat ke?"

Waktu penulisan deskriptif pula, saya tiada masalah nak buat. Pensyarah suruh tulis satu rencana. Saya tulis, hantar kepada beliau dan saya dapat terbaik antara peserta-peserta lain tapi itupun masih ada kekurangan. Kena kritik juga, tulisan saya kurang menerangkan subjek yang beliau berikan. Hehe saya cakap pada Kak Julia, "ala akak pandai tulis puisi sebab tu kurang cemerlang dalam penulisan deskriptif." Hehe. Jadi kiranya saya meneroka cabang penulisan saya minat. Rupanya saya lebih ke arah penulisan deskriptif daripada kreatif tapi Prof Keris Mas masih suruh saya tulis cerpen (penulisan kreatif). Dia siap suruh pos cerpen ke alamat rumah dia (rumah dia di Bangi tak tahu sekarang dia tinggal mana). Haha sampai sekarang saya tak pos. Maaf yer Prof. Saya ada cuba menulis cerpen tapi masa tu saya dah dapat tawaran
masuk induksi. Waktu induksi menulis juga tapi lama-lama sebab sibuk dan tiada masa nak berangan dan berfikir untuk menulis maka terhenti separuh jalan.

Jadi eloklah sekarang ini saya mengasalah semula untuk menulis. Biarlah lambat macam siput tapi harap-harap ada hasilnya.

Jumpa lagi.


Membuat Mayonis Mudah Dan Aktiviti Merayap



Assalamualaikum...

Selamat pagi semua. Terlebih dahulu saya nak ucapkan terima kasih kepada pembaca setia blog saya.

Hari ini saya berpeluang membuat mayonis mudah. Cuba-cuba buat. Rasanya cair mungkin terlebih minyak. Kalau nak cuba bolehlah bahan asas

2 biji telur

Lada hitam

Secubit garam

Cuka

Minyak masak

Eheh mula-mula masuk bahan kecuali minyak masak dalam pengisar makanan. Lepas tu masukkan minyak sedikit demi sedikit. Rasa dan kalau puas hati baru hentikan mengisar.

Memandangkan saya tiada lemon maka saya tak masukkan. Kalau nak lagi sedap masukkan perahan sebiji lemon semasa masuk minyak.

Ok cerita lain pula. Belum berpeluang untuk keluar berjalan. Salahkan cuaca panas dan rumah yang amat selesa serta banyak kemudahan. Haha. Nanti kalau terpaksa (atau memaksa diri) maka akan berlaku juga sesi berjalan merayap.

Kepada bekas rakan sekolah saya, terima kasih kerana setia membaca blog ini dan terima kasih kepada pembaca senyap yang saya tak tahu siapa. Sokongan korang yang membuatkan saya seronok nak menulis blog. Jumpa lagi. 

P.S: Bagi yang duduk di hemisfera utara yang terletak di garisan 23 darjah 26 minit utara, selamat menempuh hari ini. Hari yang siang, terang-benderang yang panjang (soltis musim panas)

Memang Seronok Merayap Waktu Musim Panas Yang Tiadalah Panas Sangat Pun! Nyaman Jer

Tuesday, June 21, 2011

Tak Boleh Terburu-Buru. Kemusykilan Dengan Peraduan Cari Cantum Menang Berita Harian


Assalamualaikum...

Untuk tajuk: Pengisian Jiwa Di Awal Pagi. Klik sini

Selamat petang semua. Haih, ada kemusykilan bermain-main di fikiran pada awal pagi. "Aku tersalah isi borang peraduan ke?," getus hatiku.

Pertanyaan seorang pembaca tentang di mana perkataan 'berkebun' dan 'hipertensi'. Mula-mula ingatkan dia tak jumpa borang perkataan tu. Lepas tu ada lagi susulan soalan rupanya dia bukan berkehendakkan jawapan yang saya berikan. Saya pun dah pelik. Memberi perincian lagi lebih kurang sama dengan penerangan mula-mula. Lepas tu otak saya giat memikir, apa sebenar soalan dia yang kurang tepat saya jawab. Lepas tu saya cari penerangan peraduan tersebut di enjin carian.

Tiba-tiba timbul di otak "eh kena cari perkataan yang diberi dalam artikel ke?" Apakah itu maksud pembaca tersebut? Saya dah cuak sebab dari siri ke-2 hingga siri ke-5 maknanya ada kemungkinan saya tersilap isi.

Baru saya sedar, saya kurang faham dengan peraduan ini. Ada kekaburan. Malahan awal-awal penyertaan, saya rasa berat hati nak masuk. Yelah apabila borang peraduan hari Ahad tertancap pada mata saya, saya pelik.

"Apebenda yang bulat-bulat ni. Nak isi apa?" saya tanya pada mak.

Masa tu mak yang gunting semua sampai borang terakhir minggu ke-2 dan berikan kepada saya untuk saya mengisi borang. Pelik terdapat 5 bulatan. Dalam penerangan peraduan tiada pula penerangan tentang bulatan tersebut.Garis panjang tu saya agak (entah betul entah tidak) untuk saya tulis ayat lengkap. Sudahnya bulat-bulat tu saya isi juga perkataan dan no yang berkaitan perkataan tersebut.

Lepas tu saya terfikir hingga nak lelapkan mata tidur. Teringat peraduan siri ke-4 ada perkataan DAN. Kalau cari DAN dalam artikel macam tak logik sebab kata hubung tersebut memang kerap digunakan. Jadi saya terfikir bukan cari perkataan dalam artikel agaknya.

Entah pening. Kesimpulannya tak boleh terburu-buru lompat pada sesuatu perkara. Sesiapa ada pandangan, tahu perkara ini atau ada teguran benda saya silap buat boleh tinggalkan komen. Terima kasih.

Tenang



Monday, June 20, 2011

Saya Ditinggalkan...Ringkasan Hari Ini



Assalamualaikum...

Apa khabar semua? Harap sihat dan ceria hendaknya. Sambungan internet streamyx saya rasa makin lama makin teruk. Tak laju seperti dahulu. Takkanlah kenalkan perkhidmatan baru, perkhidmatan lama tidak diendahkan atau kualiti tidak dijaga? Patutnya awak kena kekalkan perkhidmatan terbaik supaya pelanggan tak lari. Bayangkan saya tengok siri 2 Masterchef episod 80 tak lepas dari malam tadi sebab internet yang tak stabil dan lembab sangat. Sabar jerla.

Esok mak akan berkursus, tinggalkan saya dengan abah berdua hingga hari Khamis. Saya terfikir nak keluar jalan-jalan ke JJ beli bahan-bahan nak buat lasagna. Hehe. Masalah saya ni jenis malas keluar rumah sorang-sorang kalau tidak terpaksa. Harap-harap bersemangat nak keluar untuk beli. Pelikkan? Kalau orang lain pula tiada masalah nak keluar berjalan.

Peraduan Cari Cantum Menang minggu ke-5 dah hantar. Tidak sabar menunggu keputusan pemenang. Kalau saya dah tahu siapa pemenang, saya akan tulis. InsyaAllah. Tunggu dan lihat.

Akhir sekali nak ucapkan terima kasih kerana sudi membaca tulisan saya. Jumpa lagi.


Jom Terjah Blog Mereka



Assalamualaikum...

Mula-mula tampal kepala blog CikNadia



Memenuhi permintaan CikNadia untuk masuk segmen dia. Lama juga memikir ni. Sebenarnya saya pernah tulis sejarah saya terlibat dalam dunia blog tapi tulis dalam Bahasa Inggeris. Boleh klik sini untuk baca lebih lanjut.  Hehe. Ok dah menaip ni. Segmen yang CikNadia suruh buat ialah memperkenalkan blog ini. Blog ni sebenarnya baru lagi dibuat iaitu diwujudkan pada 29/10/2010. Tak sampai setahun pun blog ni tapi sebenarnya dah lama juga saya menulis blog. Blog asal saya ada di Friendster ketika buat akaun tahun 2005. Lama kan? Tapi masa tu tulis blog kejap ada kejap tiada, kira jarang kemaskini sebab tulis apabila nak meluahkan baru buat tulisan. Lagipun masa tu ingat tiada orang nak baca blog saya kat FS. Masa tu lebih sibuk chat di kc.


Saya kenal dunia blog apabila saya melayari internet menggunakan pc adik saya, Y. Masa tu blog si Y ni terbuka kat pc.  Saya baca tulisan adik saya, rasa seronok pula. Lepas tu kagum macam mana dia letak perkakas/perabot, susun bagi menarik. Lepas tu ada orang komen tulisan dia. Kira saya macam meneroka mengenali  blog daripada blog adik saya. Dari situ juga, saya belajar "lompat-baca" blog dengan klik pautan apabila ada orang komen blog adik. Kadang-kadang sampai lompat-lompat baca tu sampai sesat jauh. Hehe. Mana-mana jer pergi banyak simpang boleh pergi ke blog orang lain. 


Jadi blog ni saya buat apabila saya tak boleh letak perkakas saya kehendaki di blog lama saya. Lepas ada blog ini, barulah saya rajin menulis.


Nak tahu lebih lanjut, bolehlah baca tulisan lama-lama saya untuk tahu kegemaran saya.


Ok ke ni CikNadia apa saya tulis ni? Terima kasih kerana membaca.




                     "THNX BLOG READERS"

Peraduan...Bila Nak Menang Ni?



Assalamualaikum...



Selamat pagi dan selepas ini saya nak tidur. Dah gosok gigi, teringat nak kemaskini blog sekejap. Tengok ada komen. Patutlah hati digamit untuk membuka blog. Panggilan pulau rupanya. Harap saya membantu yang bertanya dengan memberi tips atau anda berpuas hati dengan jawapan saya berikan.



Alhamdulillah borang Peraduan Cari Cantum Menang Minggu Ke-5 dah isi lengkap. Hanya menunggu untuk diposkan. Sama ada emak atau abah yang akan poskan. Wallahua'lam. Letak di tepi mesin jahit. Hehe. Manakala peraduan lain, 2 penyertaan kena sertakan bukti pembelian saya dah pos petang semalam. Ni saya isi awal-awal. Pos semasa temankan mak buat salinan dan jalan-jalan TESCO, mak nak cari orang baiki jam. Mak nak berkursus Selasa ini. Jadi memang mak membuat persediaan, pergi tengok kasut, cari orang baiki jam malahan nak cari baju batik KURUNG siap! Hehe... ini untuk makluman adik saya, M kalau dia baca. Mak simpan minyak wangi yang M kasi dalam tempat simpan barang buat sembur penyaman udara kasi wangi semedang. Hehe, sila jangan lupa beli lagi minyak wangi yang tiada alkohol untuk Along (saya la) sebab Along punya minyak wangi tanpa alkohol dah nak nyawa-nyawa ikan *kalau M transit kat Dubai*



Ok berbalik kepada tajuk. Bila NAK menang? Itu kena tanya Allah. Utamanya ialah terus berusaha masuk peraduan dan jangan putus asa. Apapun saya gembira masuk peraduan ni. Satu terapi bagi saya. Memandangkan saya mempunyai masa lapang yang banyak, eloklah sertai peraduan. Untung sabut timbul. Alhamdulillah. Pentingnya USAHA dan restu mak abah.



Selamat maju jaya bagi yang ada hobi sama dengan saya. Jangan sedih ok. Kita berusaha Allah tentukan. Jumpa lagi.



P.S: Dah mula hujan lebat dan bunyi guruh. Seronok tidur ni.



P.S.S: Apabila sudah berusaha, jangan lupa berdoa dan bertawakal. Yakin Allah akan makbulkan permintaan kita.


Sunday, June 19, 2011

Iron Chef Masuk Dapur Masterchef Australia



(Tulisan banyak gambar) 

Assalamualaikum...

Selamat hari bapa. Siapakah Iron Chef yang menjadi juri bagi tema krustasia (crustacean) bagi siri ke-2 episod 78? Jeng-jeng...


^^


^^


^^

Mengadili Masakan Kumpulan Biru Dan Merah

 

Chef Sakai. Bagi peminat siri Iron Chef mesti kenal Chef Sakai kan? Pakar masakan Perancis dan menjadi calon kegemaran lawan untuk mereka menguji kreativiti dalam masakan.

Kumpulan biru terdiri daripada Adam, Callum dan Claire

Dari Kiri: Claire, Adam Dan Callum
Masakan Pertama: Ketam Lumpur Stail Asian Dengan Lempeng

Masakan Kedua: Udang Menyalut Telur Dengan Sambal Cili Bersantan

Selalu telur yang menyalut udang kan? Ini udang ditumbuk halus dengan lesung batu menyalut telur tersebut. Unik.

Masakan Ketiga: Ladu Udang Galah Dengan Air Rebusan Sake Dan Soya

Ketiga-tiga masakan di atas adalah daripada kumpulan biru.

Kumpulan merah pula terdiri daripada Jimmy, Alvin dan Courtney.

Dari Kiri: Jimmy, Alvin Dan Courtney

Masakan yang kumpulan merah hidangkan pula ialah:

Masakan pertama: Ladu Jernih Udang Dengan Air Rebusan Krustasia


Masakan Kedua: Konji Udang
Masakan Ketiga: Udang Galah Kukus Dengan Halia Dan Bawang Merah

Masakan terakhir yang temanya mereka buat secara bankuet ialah:

Masakan Terakhir: Ketam Lumpur Bersambal

Kalau tengok masakan yang dipersembahkan kedua-dua kumpulan, mana yang korang agak menang? 

Kumpulan yang menang ialah kumpulan merah. Tengok makanan kumpulan merah pun meriah dan banyak berbanding makanan kumpulan biru yang lebih kepada makanan orang sopan-santun. Hehe.

Kredit kepada penerbitan ten Australia dan saya cetak skrin daripada siri ini semasa menonton.

Jumpa lagi.

Saturday, June 18, 2011

Jawapan Peraduan Cari Cantum Menang Minggu Ke-5 Dan Selamatkah Kita Di Dunia Siber?


Assalamualaikum...

Selamat malam semua. Saya baru je gunting 2 borang terakhir. Tinggal satu lagi borang iaitu borang mengisi jawapan dan butir-butir diri esok. Minggu ni tak susahkan nak susun perkataan? Satu jawapan tiada 2-3 jawapan macam minggu lepas punya.

Apapun saya nak kongsi, jawapan yang saya buat iaitu "BERKEBUN DAPAT MENGELAKKAN PENYAKIT SEPERTI HIPERTENSI"

Minggu ini minggu terakhir peraduan. Ehem lepas ni kita tunggu pula keputusan pemenang pula. Selamat maju jaya bagi sesiapa yang masuk peraduan ini.

Hari ini tak banyak cerita cuma saya tertarik dengan berita tentang penggodaman laman sesawang kerajaan. Ia diberitakan tidak teruk tapi kemungkinan pada masa akan datang kumpulan Tidak Bernama (Anonymous) akan menyerang dengan lebih teruk tanpa amaran. Lihat kerajaan Malaysia telah bersedia pun laman masih boleh kena godam apatah lagi kalau tidak bersedia. Patutnya apabila bersedia tu maksudnya memang dapat elak kena godam 100 peratus. Jadi terfikir gak bagaimanalah keselamatan dalam alam maya ni terutama dalam hal maklumat diri serta kewangan. Masih dalam persoalan. Nampaknya tiada jaminan maklumat peribadi kita selamat di alam maya.

Memang saya bimbang nak buat transaksi jual beli dalam alam maya ni. Saya masih tidak percaya walaupun dikatakan maklumat dilindungi walaupun telah dienkrip. Tengoklah keadaan sekarang macam mudah sangat mereka godam.

Ok itu aje tulisan saya kali ini. Jumpa lagi.



Friday, June 17, 2011

Pertemuan Tidak Diizinkan Oleh Allah



Assalamualaikum....


Selamat petang semua. Baru je makan spaghetti bolognese. Abah tiada, pergi luar daerah. Tinggal 2 orang termasuk saya dan mak. Jadi makan pun cincai. Emak pun belum balik kerja dan sejak mak naik pangkat memang takde makan tengah hari di rumah. Saya pun suka hati jer nak makan kul berapa sebab tinggal kat rumah sorang.

Pandangan mata berbeza.

Berzaman janji dengan seorang chatter dari Kedah. Haha hari ini dia turun Melaka. Itupun kalau ada rezeki nak jumpa. Saya dengan kekangan tiada kereta, dia pula kekangan rombongan kerja maka pasrah dan faham jika tidak jumpa. Itulah kita merancang, Allah tentukan. Kadang-kadang tidak merancang mudah pula menjadi. Jadi tiada kecil hati kalau rezeki dan reda Allah belum mengizinkan pertemuan walaupun telah lama mengenali. Punyalah lama, kenal ketika saya di Bandar Seri Putra, Selangor. Saya agak memang kami bukan dalam golongan yang akan ditakdirkan bertemu.


Jadi apabila kita meletakkan pasrah kepada Allah, tidak menaruh harapan tinggi maka tidaklah kecewa. Kita tidak dapat meramal masa hadapan kita. Bersedia untuk terima yang tidak disangka. Bukan bersangka buruk maksud saya, maksud saya bersedia untuk terima apa sahaja kemungkinan. Kejutan yang menyeronokkan memang indah dan pasti kita tidak mahu lupakan. Manakala kejutan yang menyakitkan maka apa yang kita boleh buat sabar menerimanya.


Selain banyak berdoa dan bersedekah semoga Allah menjauhi halangan yang akan datang.


Thursday, June 16, 2011

Kisah Saya Dengan Kereta Katik



Assalamualaikum...

Dahulu saya mempunyai kereta katik di mana saya menganggap itulah kereta saya walaupun atas nama emak. Saya dapat ketika saya di tahun ketiga universiti. Masa tu emak telefon cakap ada hadiah kejutan. Mak datang, saya tengok-tengok kereta katik baru untuk saya pakai. Bawa kereta tersebut dari Kota Bharu dengan no plat Kelantan. Selepas itu saya dicop minah Kelantan oleh kebanyakan pelajar termasuk Kak Sally yang mula-mula ingat saya budak Kelantan. Lawak betul. Memandai jerla mentang-mentang kereta katik saya no plat Kelantan. Mula-mula kenal Kak Sally sebab satu rumah 4 bilik.

Saya tanya "apsal Kak Sally cakap saya orang Kelantan?"

Kak Sally membalas "rupa ada rupa orang Kelantan lepas tu pakai no plat Kelantan."

Haha, saya dan Ja gelak. Dalam hati menggetus, "ada rupa orang Kelantan. Tang bahagian mana pulak."

Ok abaikan tak perlu pening pasal rupa. Sambung balik pasal kereta katik. Banyak kenangan saya dengan kereta katik ni. Kereta katik ni yang membuat saya berjalan-jalan sekitar KL dan Selangor. Tidak lupa kereta ini merupakan kereta pertama saya gunakan untuk menempuh jalan sesak di Jalan Tun Razak. Saya jadi berani membawa kereta katik ke tempat-tempat orang tak sanggup nak pergi kalau bawa kereta macam Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Ampang dan lain-lain.

Suka duka saya bersama kereta katik berakhir hampir 1 1/2 tahun lepas apabila abah tukar beli kereta baru. Saya menyampah, tak suka pakai kereta baru. Boleh bilang dengan jari saya pakai kereta tersebut. Tak suka memandu kereta itu sebab besar. Rasa susah nak menerokai dan nak cari tempat letak kereta macam seriau je dengan kereta baru ni. Jadi abah saya jerla menguasai pakai kereta tu walaupun mak bagi saya nak pakai tapi saya enggan. Masalah juga, orang ajak jumpa, saya susah nak penuhi sebab tak suka nak pakai kereta baru tu.

Jadi saya nak gi TESCO atau Jaya Jusco Melaka, saya lagi sanggup jalan kaki walaupun sejam juga nak sampai. Penat juga jalan tapi lagi seronok. Entahlah, saya rasa kalau ada kereta katik mungkin saya seronok bawa kereta katik tu ke TESCO atau Jaya Jusco Ayer Keroh pun takpe. Jadi memandangkan saya menganggap saya dah tiada kereta, nak pergi TESCO jalan kaki kena pada waktu yang sesuai. Antaranya:

-Cuaca mesti awal pagi atau petang redup. Lepas hujan pun lagi bagus.

-Dah siap semua kewajipan baru tenang nak keluar rumah

-Mood. Kalau mood tiada tak boleh gak

Jadi tu yang jarang keluar menghiburkan diri tu. Hehe, kalau dengan kereta katik pernah gak pergi MP. Ni 1 1/2 tahun jangan harap saya pergi MP naik kereta baru tu. Bencinya saya nak memandu dengan kereta baru tu.

Korang mesti tanya mengapa tukar-beli kereta katik tu? Tukar kerana kereta katik saya dah uzur dan asyik sakit-sakit. Tukar - beli pun lagi saya tak bahagia dengan kereta baru tu.

Itulah kisah saya dengan kereta katik saya. Rindu nak memandu kereta tu. Kereta tu buat saya berani nak meneroka jalan-jalan yang tak pernah saya lalui. Senang sebab kereta tu comel kut. Hehe, selalu orang sibuk nak kereta besar dan canggih tapi saya asal kereta katik senang nak pandu cukuplah. Oklah saya menulis ni sebab rindu pada kereta katik saya dan sebab saya nak sangat pergi Jaya Jusco Bandar Melaka tapi takde mood. Uwaa. Jumpa lagi.

P.S: Jadi kepada sesiapa yang merungut susah nak jumpa saya sebab saya dah takde kereta katik yang buat saya semangat nak memandu.


Tak suka memandu bawa kereta besar. Naik kereta besar takpe