Nuffnang

Wednesday, January 5, 2011

Penat Yang Menyeronokkan




Assalamualaikum...
Memang seronokkan melakukan aktiviti-aktiviti yang kita suka walaupun ia memenatkan? Bagaimana kalau kita terpaksa bekerja untuk meneruskan hidup yang kadang-kadang ada hari bukan hari kita?

o       Buat kerja dengan ikhlas dan jadikan kerja tersebut menyeronokkan. Jadikan rezeki kita berkat
o       Kadang-kadang kerja kita buat tu memenatkan tapi bila dah selesai kita rasa puas kerana berjaya   melakukannya. Kita patut gembira.
o       Kadang-kadang JUGA bukan masalah kerja tersebut tapi masalah orang sekeliling yang teruk seperti ada yang hipokrit, ada yang jenis memburuk-burukkan kita pada orang lain terutama pada ketua. Kalau saya, baik berhenti daripada bekerja dengan jiwa tak tenang. Kalau anda dapat bertahan dan bersabar teruskan, besar pahala anda dapat.Kalau tak tahan, berhenti kerana ia merosakkan jiwa kita (kalau  ada pilihan). Rezeki ada kat mana-mana.
o       Kadang-kadang kita mengeluh gaji/upah yang TIDAK cukup dengan kos yang meningkat. Anda kena bijak dengan berjimat dan belanja pada perkara-perkara yang penting. Jangan kerana hendak dapat gaji tinggi anda abaikan nilai KEJUJURAN. Contoh kalau anda berniaga menaikkan harga yang tidak munasabah hanya kerana hendak dapat untung lebih. Sebenarnya faktor berkat memainkan peranan utama. Kalau anda tidak menghiraukan punca rezeki anda bersih atau tidak, banyak mana pun gaji/upah/keuntungan yang anda dapat tidak akan mencukupi. Jadi perhatikan selalu etika
o       Kepada mereka yang mempunyai kerja tetap pula, jangan berfikiran sempit atau suka buat kesimpulan secara umum kepada orang yang tidak bekerja tetap. Masalah yang saya hadapi bila ada orang tertentu yang berpandangan skeptikal pada saya kerana TIDAK bekerja tetap dan TIADA gaji bulan-bulan.Mula-mula saya terangkan yang kerja tidak semestinya perlu mendapat gaji TETAP. Kalau kerja tetap pun banyak lalaikan tanggugjawab SAMA TARAF juga dengan orang tidak bekerja cuma beza ada gaji.  Tolonglah jangan sempitkan pemikiran tu dengan ingat kerja KENA dapat gaji macam gaji bulan-bulan.Ada juga kerja yang tidak ada gaji. Lagipun saya perempuan dan bukan kewajipan perempuan mencari rezeki pun.


Saya minta maaf kalau tulisan saya agak emosi kali ini. PENAT dengan orang-orang begini.

No comments: