بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...
Semuanya ada pertama kali. Saya buat kari ikan bawal hitam untuk ibubapa saya. Sebenarnya saya pernah guna resipi Nabil Saleh untuk sardin dan tidak guna santan sebaliknya boleh guna yogurt atau susu sejat. Kari ikan bawal ini saya guna 2 sudu besar santan.
Selesai masak itu, saya rasa kuahnya. Kurang sesuatu. Saya fikir saya akan tambah sesuatu.
Lepas itu Emak dan Abah balik tengok saya sudah masak kari ikan. Saya suruh Emak rasa untuk tanya apa yang kurang. Emak saya rasa ok sahaja. Haha lepas itu Emak saya hendak makan. Padahal saya buat untuk makan tengahari esok. Emak kata dia terliur hendak makan. Jadi saya masak nasi. Kelakarnya Abahpun hendak makan selepas balik solat Maghrib.
Regu dengan sambal kerang Abah bawa dari Tampin.
Esoknya saya ubah sebab sudah tahu apa yang kurang. Alhamdulillah sedap balik. Tapi cakap terus-terang lagi sedap masa buat kari sardin. Mungkin saya guna santan jadi kurang sedap. Takpelah, nanti kena ikut betul-betul resipi.


7 comments:
maksudnya masak kari guna yogurt atau susu sejat ye lg sedap
Saya kemarin tuh kan dikasih bumbu kari dari aunty gedek. Belum habis2. Makanya hadir ajin buat kari 😄😄😄. Kemarin pun buat kari ayam. Tp saya durhaka resep. Kasih gula stevia. Saya lupa, Stevia tuh sedikit sajapun dah maniiiiis 🤣🤣🤣. Ini pula saya tuang 1 sachet hahahahahah
Dah laaah, makan pakai bon cabe biar ada rasa pedas 😄
Kalau masak kari ikan Cie letak halba campuran. Lagi sedap aromanya.
Wah, first time masak kari ikan bawal hitam untuk parents memang tersimpan kemas di kotak ingatan! Trial and error itu biasa, yang penting tetap sedap.
Terus terliur mak dan abah kak Wina tengok kari ikan bawal Kak Wina masak. Jadinya lagi sedap tak guna santan ye.
Nampak sedap, itu yang mak dan Abah NA nak makan tu.
Saya jarang buat kari ikan. Kalau kari, saya suka masak tanpa santan.
kari guna yogurt ye? something new ni!
Post a Comment