Nuffnang

Friday, January 25, 2013

Jangan Berharap Untuk Mendapat Apa Yang Orang Lain Ada


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Pernah dahulu apa terdetik di hati apa yang saya inginkan. Saya dapat dengan segera. Ketika itu saya rasakan apa saya minta Allah beri tanpa menunggu lama. Alhamdulillah. 

Hinggalah saya meminta sesuatu yang saya rasa ia memberi kegembiraan kepada saya, benda yang saya suka. Apabila dapat, saya tidak gembira dan dapat masalah. Ketika itu baru saya tahu tidak semua kita hendak memberi kebaikan atau kesukaan.

Saya menangis dan mengadu kepada Allah yang saya tidak suka apa yang saya minta. Saya ingat saya gembira dengan apa yang saya pinta. Rupa-rupanya tidak. Saya pinta diambil semula apa yang diberiNya. Saya baru sedar jikalah kita minta, kita tidak tahu mungkin apa yang kita minta (apa yang kita minta berdasarkan pada orang lain dapat) tapi tidak sesuai untuk kita. Saya berdoa jika saya minta itu kurang sesuai untuk saya tidak dimakbulkan atau dimakbulkan ketika saya bersedia menerima apa yang diminta.

Sekarang ini kalau saya tengok orang lain dapat/ada sesuatu yang saya rasakan saya ingin juga, saya akan minta pada Allah. Kalau tak dimakbulkan, saya tahu saya belum dapat memikul tanggungjawab terhadap saya hendak itu atau belum masanya. Bukan sekarang. Ia memberi kelegaan supaya tidak bersedih jika tidak mendapat apa yang saya hendak. Setiap perkara berlaku bersebab dan mengikut masa yang telah ditentukanNya.

Sekadar ingatan untuk saya dan renungan untuk semua. Jangan berharap untuk mendapat apa yang oran lain ada. Kalau dapat, kita bersyukur. Kalau tak dapat, kita bersyukur juga.

Jumpa lagi.

4 comments:

Jue said...

Betul tu yunk...entahla..kekadang serasa nak sgt apa yg org lain dapat..tp selalu pujuk hati nie..Allah belum nak bagi..selalu kena fikir..Allah tau yg terbaik...:-)

Syazana Zainn said...

betul tu, kadang2 tu ada gak terpikir mcm ni. :)

yg penting SYUKUR :)

Jajas said...

betul sgt2...

NA said...

Terima kasih semua :)

-wina1979-