Nuffnang

Monday, December 31, 2012

Jalan-Jalan Beli Barang


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Hari ini hari merayap dan menghabiskan duit serta menjelajah perkara baru.

Keluar pun sebab 'teracun' dengan pembelian dalam talian jadi kena pergi bank untuk masukkan duit. Selalu saya tak berminat nak beli, tengok pun tak tergoda. Hahaha. Tapi dengan blog akak ni yang selalu saya baca (dia buat jual talian dan pos tulisan memang menarik) tetiba saya macam melompat nak beli seluar jeans tirus (skinny jeans). Siap saya ukur dahulu pinggang (sudah lama tak beli seluar jeans). Padahal saya ni skeptikal dengan beli secara pos lagi saya tak percaya khidmat pos, suka beli terus COD (cash on delivery). Beli 1 jeans je (ikut nak beli 2-3) sebab takut tak sesuai saiz. Untuk makluman skinny jeans tak sama sangat dengan jeans biasa. Lagi pula beli dalam talian kira pertama kali jadi nak tahu adakah menyenangkan atau tidak.

Lepas sudah masukkan duit dalam akaun pergi AEON Jaya Jusco. Heh pukul 10 pagi tak ramai orang, medan selera pun takde orang. Orang jual pun baru nak siap-siap. Pergi ke bahagian kasut jenama Scholl (dalam JJ). Hampa sebab selipar saya hendak takde. Masa saya tengok sandal yang saya nak tu di Wangsa Maju Walk ketika puasa. Harga sandal lain mahal. Terfikir mungkin Scholl ni dalam JJ sebab tu mahal. Kalau kedai Scholl sendiri mungkin tak mahal tak macam saya tengok di Wangsa Maju Walk yang kedainya memang tak tumpang bahagian lain.

Kemudian masuk kedai Popular. Cari buku Anne tu kalau ada. Nampaknya memang takkan ada. Lepas tu pergi tingkat 2 sebab teringin nak tengok Perpustakaan Komuniti. Lama niat nak jenguk tapi selalu sibuk melencong pergi tempat lain. Perpustakaan tu memang selesa tapi buku tak pelbagai sangat. Saya nak jadikan tempat ni saya melepak baca buku atau baca majalah. Memang khusyuk baca majalah al-Islam pasal kiamat. Teringat bekas rakan sekolah sibuk tanya pasal 21 Disember yang heboh nak kiamat. Saya gelak je dalam hati. Bila dia call saya cakap selagi belum ada tanda-tanda besar kiamat makna belum lagi kiamat. Sekali betul, dalam majalah al-Islam, ia menceritakan kronologi kiamat. Paling ketara mula-mula kita (orang Islam) perang dengan orang Turk, orang Rom (Kristian), Parsi, Dajjal, Yahudi, Yakjuj Makjuj. Jadi masa itu gila-gila perang sahaja dan semua perang itu perang sangat besar. Saya tak dapat bayangkan betapa haru-biru keadaan. Kira masa ni semua orang ambil bahagian untuk berperang cuma kita di pihak mana. Adakah kita dalam golongan orang Islam atau tidak. Lagi satu majalah tu cakap Dajjal keluar apabila orang dah tak ingat pasal Dajjal. Kalau sekarang ingat maknanya belum lagi. Kita pun harus berdoa jangan bertemu dengan Dajjal sebab godaannya memang kuat. Masa ini memang iman jadi taruhan.

Lepas tu pergi solat, makan di Burger King. Ingat nak makan di medan selera JJ tu sekali ramainya orang tempat pun takde. Saya seorang sahaja jadi tak payahlah nanti duduk tempat kesian orang lain. Masa di Burger King pun sampai ada orang tunggu depan mata untuk duduk tempat saya. Hehe.
Sambung balik baca di perpustakaan sampai 3 lebih. Keluar pergi Tesco beli barang di Nadira Shoppe. Sebelum tu nampak tudung jenis yang saya pernah beli di aidijuma (rujuk pos lalu). Murah pula 2 helai=RM15. 

Beli getah rambut. Akhirnya cabut balik rumah. Puas hati walaupun penat.

Ok itu sahaja. Jumpa lagi.

No comments: