Nuffnang

Friday, January 25, 2013

Jangan Berharap Untuk Mendapat Apa Yang Orang Lain Ada


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Pernah dahulu apa terdetik di hati apa yang saya inginkan. Saya dapat dengan segera. Ketika itu saya rasakan apa saya minta Allah beri tanpa menunggu lama. Alhamdulillah. 

Hinggalah saya meminta sesuatu yang saya rasa ia memberi kegembiraan kepada saya, benda yang saya suka. Apabila dapat, saya tidak gembira dan dapat masalah. Ketika itu baru saya tahu tidak semua kita hendak memberi kebaikan atau kesukaan.

Saya menangis dan mengadu kepada Allah yang saya tidak suka apa yang saya minta. Saya ingat saya gembira dengan apa yang saya pinta. Rupa-rupanya tidak. Saya pinta diambil semula apa yang diberiNya. Saya baru sedar jikalah kita minta, kita tidak tahu mungkin apa yang kita minta (apa yang kita minta berdasarkan pada orang lain dapat) tapi tidak sesuai untuk kita. Saya berdoa jika saya minta itu kurang sesuai untuk saya tidak dimakbulkan atau dimakbulkan ketika saya bersedia menerima apa yang diminta.

Sekarang ini kalau saya tengok orang lain dapat/ada sesuatu yang saya rasakan saya ingin juga, saya akan minta pada Allah. Kalau tak dimakbulkan, saya tahu saya belum dapat memikul tanggungjawab terhadap saya hendak itu atau belum masanya. Bukan sekarang. Ia memberi kelegaan supaya tidak bersedih jika tidak mendapat apa yang saya hendak. Setiap perkara berlaku bersebab dan mengikut masa yang telah ditentukanNya.

Sekadar ingatan untuk saya dan renungan untuk semua. Jangan berharap untuk mendapat apa yang oran lain ada. Kalau dapat, kita bersyukur. Kalau tak dapat, kita bersyukur juga.

Jumpa lagi.

Tuesday, January 22, 2013

Tak Kenal Tak Cinta


 بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...

Tengok akaun Nuffnang tadi, ada pula saya dapat iklan promosi Australia. Agaknya saya dengan OZ tak dapat dipisahkan. Eheh. Dulu pun saya dalam program ACHEM untuk sambung pengajian di sana. Mula-mula macam tak berapa 'cinta' sangat dengan Australia ni. Emak macam suka dulu saya dapat program ni. Dia kata dekat kalau nak pergi melawat saya. Padahal hati pada USA. Macam kecewa juga.

Lepas itu, belajar Australian Studies barulah kenal sikit-sikit pasal Australia. Pasal binatang paling saya ingat sebab unik ada wombat, wallaby, platypus, emu dan lain-lain. Saya pula dalam kumpulan wombat. Huhu memula tak tahu apalah menatang ni. Lepas cari maklumat baru tahu camne. Si Sha pula kata rupa wombat macam rupa saya. Terus cop saya panggil wombat. Pasrah jerla.

Tapi saya tak dapat belajar di Australia tu. Kegawatan ekonomi. Kami dihantar ke universiti biasa. Kecewa juga. Macam kempunan nak belajar sana.

Apapun saya tak pernah lupa pensyarah-pensyarah saya dan penting saya tak lupa wombie saya :) Jadi ingatan tetap ada.

Allah lebih tahu apa yang baik untuk saya. Moga saya redha dan tidak timbul kekecewaan. Mungkin satu hari saya dapat sambung ke sana. Jika tidak semoga perasaan itu tak hilang.
 

Saturday, January 19, 2013

Rumah Diserang


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Baru sahaja tetamu pulang. Macam diserang. Begitulah keluarga abah saya. Datang secara beramai-ramai. Saya teringat dulu-dulu kami 'menyerang' rumah saudara-mara ketika raya. Seronok sebab masa itu arwah datuk yang merancang untuk menyerang rumah-rumah sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Jadi arwah datuk adalah mastermind kami. Masa itu arwah datuk tinggal di Jalan Enggang, Keramat. Masa tupun takdelah sangat lebuh raya jadi macam jimat masa sebab warga kota balik kampung. Hehe. Kesian orang yang kena serang apabila kitaorang datang beramai-ramai. Memang tak cukup tangan nak layan. Macam manalah arwah nenek saya sanggup tinggal rumah sorang-sorang layan tetamu kalau ada tetamu amalkan macam kitaorang buat.

Apapun memang seronok, saya ketika itu budak-budak lebih pada main dengan sepupu dan makan biskut dan makanan ringan.

Sekarang ini dah tak berapa seronok nak raya di KL dan tak berapa amalkan konvoi beramai-ramai sangat. Rindu jugalah nak beraya sekitar KL dan Selangor.
Ok kembali kepada peristiwa tadi. Memang tak cukup air kena buat lagi dan air biasapun dah habis. Juadah makanan petang yang ada pengat durian dan roti, epok-epok, keria gula Melaka (warna coklat). Air pula air biasa, sarsi dan air teh.

Saya banyak duduk di dapur sajalah. Lebih pada buat air, sediakan piring, pinggan dan basuh pinggan. Emak pula melayan dan jadi orang tengah antara ruang tamu dan dapur (bawa pinggan kotor dan isi semula pinggan kosong). Abah memang melayan tetamu sahajalah. Si Y tidur! Hehe. Dia kena layan si Adiva nak tidur jadi di bilik tidur sahajalah.
Apapun syukur apabila terima tetamu. Ia bermakna rahmat Allah untuk rumah tersebut. Lagi ramai lagi banyak rahmat. Jadi janganlah merungut atau rasa terbeban dengan tetamu.

Ok itu sahaja. Jumpa lagi.

P.S: Eh ada tetamu baru datang ketika menaip ini.

Wednesday, January 16, 2013

Mood Sentimental


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Hai semua. Terlalu asyik dan sibuk dengan siri internet dan buku. Oh, cara yang menyeronokkan untuk diri kalau buat sorang-sorang. Menikmati setiap detik dan menghayati sambil berangan! Haha. 

Doughnut maker atau mesin donut sampai semalam. Hari ini pula pasang periuk api Astro B.yond ganti periuk api biasa yang dah goyang. Hehe. Layan dak Iva yang lasak dan suka buli saya. Suka ketuk-ketuk. Adui sakit betul layan budak tu. Masih pelat panggil saya 'Awong' padahal kena panggil Mak Long. Puas dibetulkan tapi dia belum dapat sebut betul. Redha jerla. Kadang-kadang suruh dia panggil saya Bubu. Sedap sedikit.

Tengahari dapat sms daripada sepupu, dia nak tunang bulan Februari. Hehe telah pasti berita tersebut setelah mendengar khabar angin dia nak bertunang. Alhamdulillah.

Entah saya akhir-akhir ini dalam keadaan sentimental. Tak tahu mengapa. 

Oklah harap korang semua bergembira. 

Monday, January 14, 2013

COD Novel Terpakai


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Sudah lama ingin dinyatakan dalam blog. Rasa berat hati saya ingin menjual novel yang ada dalam simpanan saya. Semoga mendapat tuan baru yang lebih baik daripada saya.  Saya nak jual secara COD. Jual semasa jumpa. Sesiapa di kawasan Melaka yang berminat untuk beli bolehlah emel saya dan jumpa di Masjid Tengkera (sebab dekat dengan rumah). Boleh tengok keadaan novel-novel tersebut. Memang elok, baru dan baca sekali sahaja. Jadi tak kotor sangat.

1. Tajuk:[tunas]
   Pengarang: Hlovate
   Penerbit: Jemari Seni
   Harga asal: RM21
   Harga jual: RM13 PERCUMA

2. Tajuk: 5 tahun 5 bulan
   Pengarang: Hlovate
   Penerbit: Jemari Seni
   Harga asal: RM20
   Harga jual: RM12 PERCUMA

3. Tajuk: Rooftop rant
   Pengarang: Hlovate
   Penerbit: Jemari Seni
   Harga asal: RM21
   Harga jual: RM13 PERCUMA

4. Tajuk: Kemilau Mutiara Raudhah
   Pengarang: Saidatul Saffaa
   Penerbit: Jemari Seni
   Harga asal: RM22
   Harga jual: RM14 PERCUMA

5. Tajuk: Kopi Susu Sepatu Biru
   Pengarang: Ruby Hazri
   Penerbit: Jemari Seni
   Harga asal: RM21
   Harga jual: RM13 PERCUMA

6. Tajuk:Cerita Dari Hati
   Pengarang: Nurul Nazwa
   Penerbit: Al-Hidayah Publications
   Harga asal: RM19.90
   Harga jual: RM11 PERCUMA

Berminat boleh emel di wina1979[at]gmail[dot]com. Tulis subjek: Buku terpakai yang ingin dibeli. Nyatakan buku apa nak beli dan bila pertemuan ingin dilakukan. Saya akan balas nyatakan jika waktu tersebut boleh. Prinsip siapa cepat beli dulu.

KEMASKINI: Semua buku di atas ingin diberi percuma. Klik di sini untuk maklumat lanjut

Produktif Dinihari


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Sungguh produktif saya ketika ini apabila mood tak berapa bagus, saya menyapu dan mop bilik waktu dinihari. Gara-gara menunggu pengaliran data yang agak perlahan untuk tengok sitkom.

Lagi bagus sambil tunggu, balut buku-buku siri 'Anne'. Kalau macam inilah harus selalu mood longkang untuk jadi rajin buat kerja rumah. 

Lepas buat tugas-tugas ini rasa lega perasaan. Eloklah perasaan yang tidak bagus disalurkan kepada perkara-perkara yang memberi yang bermanfaat.

Ok semua yang sedang membaca, selamat pagi :)

Friday, January 11, 2013

Menang


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...
Semalam tiba-tiba adik di Y menjerit kegembiraan apabila melihat skrin telefon pintar. Tanya apsal, Y cakap dia menang mesin membuat donut peraduan di FB.

Saya ni bila nak menang peraduan ek? Hajat di hati untuk menang Samsung Galaxy Note Peraduan Xplorasi BH. Senang tak payah fikir untuk beli telefon pintar.

Si Y dah ada Galaxy Note. Rezeki pemberian. Mesin membuat donut tu telah diposkan oleh penganjur. Kita tunggu dan lihat nanti. Si M komen di FB si Y nanti bolehlah selalu buat donut ya. Haha.

P.S: Masih belum cekap jaga Adiva *mengeluh*


Thursday, January 10, 2013

Hadiah Harijadi Yang Diidamkan


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Banyak andaian bermain di benak fikiran tentang nombor misteri semalam. Boleh pula terfikir sampai kut dia telefon untuk ucap selamat harijadi. Tak logik pula TAPI mana tahu dia ada gerak hati kuat. Sampai mengganggu rasa dan perasaan diri hari ini. Hanya mampu berdoa kalau nombor itu daripada pihak MPH maka telefonlah diri ini segera, ketika itu juga.

Maka ketika mengemas dan membuka sarung bantal tiba-tiba telefon berbunyi. Oh yeah tiba-tiba deringan terhenti. Gigih juga nak on balik telefon bimbit kemudian telefon rumah berbunyi. Sah memang daripada pihak MPH. Memang kasi nombor rumah sekali. Angkat memang betul! Mahu menjerit kegembiraan. 

Lagi menggembirakan buku sudah SAMPAI. 1 lagi berita gembira. Mana tahu dia nak beritahu, "maaf cik buku ini kena order sebab sudah kehabisan stok. Ambil masa 3 minggu untuk buku sampai dari U.S." Punyalah imaginasi diri ini sangat kuat sampai fikir dialog lagi si penjual.

Maka kegembiraan ini tak dapat ditahan. Si penjual bertanya bila nak ambil. Ikutkan mahu sahaja kata sekarang. Haha tapi diri ini mampu berkata hujung minggu dan diri ini bertanya jumlah harga buku. RM58.70. Tak kisahlah duit terbang untuk buku. Diri tak rasa membazir dan tak rasa 'terkorban' pun.

Alhamdulillah syukur. Harap-harap semua berjalan lancar bila ambil nanti.
Apapun pertanyaan tentang nombor misteri masih belum terjawab. 


Luahan Kerisauan


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Alahai saya terlepas panggilan telefon. No antarabangsa pula tu. Entah-entah daripada pihak MPH. Hendak telefon balik tak berani takut entah apa-apa. Lagi pula saya terus buang nombor tersebut kalau tak, boleh semak di internet nombor siapa.

Harap-harap kalau daripada MPH, mereka akan telefon dengan semula dengan BERITA BAIK. Tolong ada dan letakkan buku-buku itu di MPH Mydin Mall. Kalau nak buat penghantaran ke rumah saya takmo sebab tak percaya dengan pos sini. Saya punya coklat dan biskut mentega (butter cookies) pernah tak sampai dari UK dan Perancis ok. Terpaksa telan air liur sahaja. Sabar sahajalah dan anggap tiada rezeki.

Ok itu sahaja nak luahkan apa terbuku. Jumpa lagi.

Wednesday, January 9, 2013

Untukku


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur masih hidup lagi. Harap-harap menjadi insan yang lebih baik, lebih sabar, lebih tenang, lebih rajin, lebih bijak.






Tuesday, January 8, 2013

Januari Bulanku


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Pagi-pagi dikejutkan dengan bunyi sms masuk. "Eh sapalah yang sms ni?"
Tengok-tengok sms daripada Maxis beri ucapan selamat harijadi dan beritahu panggilan percuma. Dalam hati cuma cakap "esoklah harijadi aku apsal hari ini pula mesej begini dapat?"
Apapun terima kasihlah Maxis. Nanti esok saya telefon orang puas-puas.

P.S: Harap esok hari yang membahagiakan dan dapat panggilan berita baik pasal ini.

P.S.S: Haraplah omak eden baik hati kut-kut la nak bagi telefon bimbit untuk anakanda ini. Ehem. Kalau emak baca, janganlah lupa pertimbangkan yer. Hehe. Apapun nak jadi anak yang paling baik berkhidmat kepada emak.



Monday, January 7, 2013

Hari Ini


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Oh!Ya, anak saudara si Adiva dah ada semula di Melaka. Ada tragedi sikit. Waktu dia kat bilik saya, dia main ubat salap Tiger Balm. Mula-mula dia sapu kat perut saya, kat anak patung Pooh. Saya macam khayal sebab sibuk gosokkan bagi rata salap dia letak tu, tak perati sangat apa dia buat. Tengok-tengok dia dah letak kat muka dan kat mata! Apa lagi meraung-raung dia. Saya pula dah cemas basuh muka dan tangan, lap tangan dia. Dia pula masih gosok-gosok mata. Mana nak hilang pedih.
Akhir sekali, umi dia bawa Iva ke bilik air dan sabunkan tangan. Masih melalak. Terus bawa tidur.

Rasa saya ni tak cekap jaga budak-budak kecil lagi. Kadang-kadang saya macam khayal tak perati betul-betul. Dulu tong pemadam api mini pernah hempap tangan dia waktu dia panjat tangga. Meraung budak tu. 

Hari ini hari penat campur hari otak macam 'blur' sahaja. Ok jumpa lagi.

P.S: Rasa bosan maka jenguk feedjit live traffic, wah dari Belgium pun minat peraduan juga ke? :)


Sunday, January 6, 2013

Harap-Harap Ada


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Semalam pergi Mydin Mall Ayer Keroh dengan mak. Pujuk mak pergi sini sebab saya nak jenguk MPH. Menahan perasaan nak beli siri 'Anne' tu. Dah putus asa yang Popular di JJ dan Tesco tak akan ada buku ini.

Masuk sahaja tengok seleksi buku bahasa Inggeris terhad. Eh ini sahaja ke yang ada? cakap dalam hati. Nak tanya pada pembantu jualan tengok dia asyik borak dengan sorang lagi pembantu jualan. Pusing-pusing tengok mana tahu terlepas pandang. 

Tak tahan terus pergi tanya sorang lagi pembantu jualan. Budak tu pergi pula ke kaunter bayaran tanya buku tu kat orang lain. Di sini rupanya mereka ada sistem tajuk buku. Memang sebiji saya tengok dalam pengkalan data MPH cuma tak terperinci macam berapa kuantiti buku untuk setiap cawangan tu memang saya takde nampak kalau layari laman MPH.

Dia cari buku-buku itu memang ada dalam inventori tapi bukan di MPH situ. Saya tanya tak boleh ke dorang ambil bawa ke Melaka. Saya nampak macam ada di MPH Midvalley. Cakap dalam hati dah lama tak pergi Midvalley. Nasib baik dia cakap boleh kalau ada stok dia akan telefon.

Jadi saya tinggalkan nama dan nombor telefon. Memang rasa tak sabar sangat. Harap-harap lepas 3 hari waktu kerja dapat panggilan berita baik. Haha di samping kenalah sedia duit nanti.

Harap-harap semua berjalan lancar. Nanti kalau dapat. Saya tunjuk rupa buku tu (mungkin gambar tu ambil daripada pengkalan data MPH).

Sebenarnya ada juga MPH buat jualan secara talian tapi malas nak pergi masukkan duit. Lagipun puas kalau dapat tengok dan berpuas hati dengan barang tersebut. Lagipun kalau buku tu terlipat mungkin boleh minta tukar. Apapun harap-harap buku saya hendak mengikut apa saya minta. Memang terperinci masa suruh orang tu carikan dalam pengkalan data. No SSBN, penerbit memang sudah spesifik.

Ok jumpa lagi...

Friday, January 4, 2013

Monolog: Doa Secara Rahsia


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

***
Apabila baca tentang doa secara rahsia, saya teringatkan awak.

Disebabkan kelemahan saya dan saya rasa berbuat kasar pada awak, saya serba salah.

Maka untuk hilangkan serba salah, saya doakan awak selepas solat.

Moga awak diberi petunjuk untuk memeluk Islam. Setiap kali doakan awak, saya akan teringatkan senyuman awak dan betapa saya melayan awak dengan buruk.

Ada satu lagi satu doa berkaitan awak. Itu peribadi.
***

Syukur-syukur dia tak akan tahu aku doakan dia. Doa secara rahsia doa yang mustajab.

Kelajuan Internet Lembab


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Sejak dah boleh melayari internet di rumah dengan pc sendiri bermakna bolehlah tengok siri internet dengan selalu. Jadi tengok siri tv Project Runaway dan Top Chef musim 10. Tapi saya perasan lambat gila nak simpan data (buffered) tengok macam di Youtube. Ada tu sampai 7 jam buffered siri akhir Project Runaway. Lama gila. Eh rasa macam sambungan internet streamyx ni makin lembab. Lembab satu hal lepas tu asyik putus sahaja. Terfikir gak takkan sebab TM kenalkan Unifi, streamyx ni dianaktiri, kelajuan tak dipantau. Eh tidak boleh begitu. Kalau begini cara perkhidmatan diberi tapi tiada penyelenggaran nanti beri pandangan buruk. Nak suruh pakai Unifi? Kalau tukar ke Unifi apa jaminan kelajuan internet akan selalu laju? Mungkin mula-mula kut laju lama-lama macam siput. Apabila ramai dah pakai, tak kisah nak buat penyelenggaran.

Sekadar nak meluahkan. Ini pendapat saya. Mungkin orang lain tak mengalami macam saya. Alhamdulillah kalau begitu. Jumpa lagi.

Thursday, January 3, 2013

Pembelian Pakaian Pertama Secara Talian


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Penantian memang menyeksakan. Setelah menunggu pos laju datang. Akhirnya sampai pukul 2 petang tadi. Seluar jeans tirus sampai. Alhamdulillah muat walaupun saiz kurang 1 inci. Hehe memang pesan pun memang naikkan 1 inci sebab kata seluar ni ketat sedikit daripada jeans biasa.

Apapun syukur segala berjalan dengan lancar. Tahu sahajalah macam-macam saya fikir, barang tak sampai. Entah saya ni suka fikir bukan-bukan. Nasib baik apa yang saya fikir tak berlaku.

Tengok orang lain(lebih-lebih lagi adik) beli memang selamba dan rajin juga beli secara talian. Beli lampin, barang kecantikan dalam talian. Jadi saya fikir mengapa saya tak cubakan? Patut orang boleh ketagih beli secara talian.

Itu sahaja nak kongsikan. Jumpa lagi.

P.S: Mungkin beli lagi secara talian kalau jumpa yang berkenan di hati. Nilah jeans (beli 1 sahaja) yang saya beli. Ambil gambar daripada blog akak yang saya beli tu. Berwarna-warni kan? Memang tengok pertama kali dah tergoda.


    

Wednesday, January 2, 2013

Semangat


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Hari ini semangat betul buat kerja. Pukul 5:30 celik mata teringat Nescafe yang buat malam tadi tak minum. Lepas minum tiba-tiba rasa serba salah kat mak sebab merungut kena ikut mak pergi sekolah sampai lewat petang. Maka untuk menghilangkan serba salah tersebut haruslah lebih rajin tolong mak hari ini.

Balang gula yang ada semut tu saya sisihkan semut dengan gula macam pelakon Saadiah buat dalam filem Musang Berjanggut. Memang remeh kerja dan tiada siapa sanggup buat sebab ambil masa juga.

Harap-harap terus bersemangat buat kerja lepas Subuh. Jumpa lagi.
Dapur
P.S: Tak sabar nak tunggu seluar jeans tirus tu. Bilalah nak dapat?  

Tuesday, January 1, 2013

Pencarian Jiwa Bagi 2013


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Malam tadi bekas rakan sekolah bertanya azamku. Aku terkesima. Tengah fikir, telefon bimbitku mati sebab bateri lemah. Dia telefon balik tapi aku pergi sambung fikir dalam bilik termenung.

Masih berfikir dan akhirnya pagi tadi aku buat resolusi ingin memperbanyakkan dan memperbaiki kualiti ibadat. Sentiasa pastikan dahulukan urusan Allah. 

Semoga aku berjaya laksanakan. Istiqamah dan sentiasa berkembang baik :) 

p.s: 8 hari lagi harijadiku. 34 tahun