Nuffnang

Friday, July 10, 2015

Saya Rasa Pahit Sangat

 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Baru selesai sahur menunggu Subuh. Jujurnya saya tak ingat hari ini puasa ke berapa. Hening betul. Mungkin telah disapa lailatulqadar. Sesambil terdengar rintik hujan jatuh dan bunyi deruan kereta sesekali di jalan raya. Tak lupa juga ketukan papan kekunci. 

3 hari lagi. Tidak akan tahu masa depan. Lega telah menyatakan apa yang terbuku dalam hati. Kelmarin ditanya adakah saya ingin gaji sekarang. Saya jeda dan terpaku. Kemudian diusik atau tidak mahu gaji. Sudah lama terfikir. Terus tindakan refleks cakap ya tidak mahu. Tetiba orang yang mengusik rasa tidak sedap hati. Saya bagitahu yang saya tidak berjaya laksanakan tugas utama walaupun saya banyak laksanakan tugas sampingan sebab nak tampung tugas utama. Saya cakap bagi separuhlah gaji untuk tenangkan hati si penanya.I feel good about myself after that. Gaji separuh pun lumayan. Tak dapat gaji pun lagi bagus. Duit bukan masalah saya. Masalah adalah perasaan tak puas hati tak dapat jalankan tugas utama 100%. Sedangkan kali pertama saya berjaya buat dan ia berikan kepuasan maksima. Awak tahu kan macam mana apabila awak susah buat sesuatu akhirnya berjaya, you tell everyone about it. Rupanya duit tak boleh beli kejayaan. Entah berapa lama rasa gagal akan bersarang dalam jiwa. Saya akan kira sehingga pahitnya hilangnya. Sakit betul. Rasa macam rendah tahap diri. Bandingkan diri dengan orang lain yang tiada masalah untuk laksanakan. Tanya diri, "apa salah aku hingga aku tak berjaya kali pertama?"

Kalau saya kembali ke sini semula bermakna penanya tak kisah saya buat tugas sampingan SAHAJA tapi terus-terang saya lagi suka di Malaysia. Tidak mahu diingatkan selalu tentang kegagalan melaksanakan TUGAS UTAMA.Macam mana ek nak hilangkan rasa pahit ni?

 

3 comments:

Nor Azimah Ali said...

Mmg ada waktunya kita diuji dgn kegagalan,..lumrah tu, yg dikenangkan sgt, kegagalan sepatutnya membuatkan kita kembali menyuluh kelemahan diri, mgkn selama ini kita hanya bersandar pd kebolehan diri tanpa berserah pd Allah....? Maaf kalau akk silap ye.

Syazana Zainn said...

Salam. Selamat hari raya kak :)

Akak dah ade kat Malaysia ke?

babYpose said...

Aturan Allah swt lebih teratur dan sesuai dengandiri. Redha inshaAllah tenang, rasa macam nak baca buku Qada dan Qadar kann.. semuanya tertulis di situ..