Nuffnang

Friday, January 7, 2011

Tidur




Assalamualaikum...salam hari Jumaat.

Tulisan kali ini nak menceritakan tentang tidur. Saya ni ada masalah tidur tetap waktu. Mula-mula balik dari Gold Coast tu waktu tidur saya ikut sana dengan terbangun untuk Subuh kul 1 pagi waktu Malaysia. Haha lepas tu ikut waktu Wataka,NZ lak di mana pukul 5 petang waktu Malaysia saya tidur (sana kul 9 malam). Lepas tu normal ikut waktu Malaysia (itupun tidur awal lepas Isyak dah ZzzZz). Sekarang pula masalah jadi kelawar pula. Tidur lewat paling teruk kul 3 pagi (waktu Malaysia). Jadi masalahnya saya terbabas Subuh walaupun dah letak penggera ( dalam tak sedar tidur padamkan penggera jam bila berbunyi)
Malam tadi (malam Jumaat), saya cadang nak tidur awal. Jadi kul 12 malam dah baring, tetapkan waktu bangun kul 5:40 pagi (tetapkan awal sikit supaya boleh bersedia). Baring-baring tu sambil pakai walkman dengar ceramah tentang "Law Of Attraction" oleh Michael Lousier. Saya tengah geram dan kecil hati dengan sesetengah orang (untuk naikkan semangat, tingkatkan tenaga positif). Mungkin sebab selalu fikirkan masalah sebelum tidur menyebabkan tidak boleh tidur. Tengok jam dah 12:30, bangun tengok cerita The Good Old Days. Habis 1:30 pagi, baring sekali lagi dan di dasar hati saya tahu memang tak akan bangun Subuh kalau masih belum tidur. Lalu saya cakap "Ya Allah,tolonglah kejutkan aku ini. Aku ni asyik terbabas Subuh walaupun ada jam loceng aku boleh tak bangun. Mudahkan aku bangun." Alhamdulillah memang berkesan.

Tahu tak saya terbangun kerana mimpi saya kena kejar ular warna-warni. Ke mana saya lari, ular tu ikut. Macam ada je, saya sungguh-sungguh lari, ular tu dapat kejar. Kadang-kadang muncul di lantai atau di siling. Ketika itu saya terbangun. Fikir sekejap, nasib baik (walaupun dalam mimpi) tidak kena belit atau patuk. Lepas tu barulah pergi bilik air nak berus gigi dan ambil wuduk.

P/S: Ada orang kata kalau mimpi ular patuk maknanya nak kahwin. Saya pula fikir pasal ular tu kejar saya sebab tak solat Subuh lagi. Apapun pertama kali mimpi pasal ular (seingat saya pasal mimpi). Ngeri pula tapi baguslah terus boleh terbangun dengan mudah.

2 comments:

fatynadia said...

mimpi kan mainan tidur.. tapi tak tahulah kalau kalau lain yang ditafsirkan. apa pun, jangan tinggal subuh!

NA said...

Tulah takkan tinggal solat tapi kadang-kadang susah nak bangun walaupun dah set alarm. Apapun terima kasih atas peringatan.