Nuffnang

Saturday, August 24, 2013

Pendam


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Pendam perasaan memanglah tak elok. Itulah masalah saya, suka pendam dan tidak luahkan pada orang lain. Manakan tidak, saya kurang percaya nak beritahu masalah/luahan saya Takut dorang tak faham dan beri pendapat yang merepek dan menyakitkan hati. Atau ada yang memperlekehkan saya apabila tahu masalah saya.

Lama-lama pendam, ia akan memakan diri. Boleh mengamuk secara tiba-tiba. Masalah-masalah tersebut akan mengganggu psikologi dan mungkin juga fizikal saya. Kadang-kadang saya harap masalah-masalah tersebut hilang seperti di angin lalu atau saya boleh teruskan hidup secara biasa. Agaknya saya kena jumpa pakar terapi ataupun orang yang tahu memberi penyelesaian pada saya. Saya  tersedar apabila tengok salah satu siri 'Pregnant In Heels', Rosie Pope yang menjadi 'penyelamat' kepada wanita-wanita yang mengandung menghadapi isu-isu berkaitan bayi. Rosie pun hadapi masalah yang terpendam lama yang muncul ketika dia mengandung anak ke-3 di mana anak tersebut merupakan anak perempuan pertama. Dia tak buat persiapan langsung untuk menyambut bayi tersebut apatah lagi  teruja. Dia seolah-olah dalam keadaan penafian dia sedang mengandung anak perempuan yang pertama. Suami dia yang menyedari yang dia ada masalah. Rupa-rupanya dia ada isu dengan ibunya yang tidak tunjuk kasih sayang pada dia. Dia takut dia akan jadi macam ibunya yang tidak menunjukkan kasih sayang pada anak perempuannya. Takut ada hubungan dingin ibu-anak perempuan. Jadi pembantunya membantu dia jumpa kaunselor/pakar terapi, bawa dia ke kelas balet yang dipenuhi budak-budak perempuan comel berpakaian merah jambu yang menyapa Rosie dengan manja. Saya  rasa saya pun kena buat begitu tetapi masalah saya tak samalah macam masalah Rosie. Saya perlukan sokongan orang yang hulurkan bantuan dengan cara yang betul macam suami Rosie yang dapat kesan Rosie bermasalah dengan bayi perempuan dan pembantunya yang membantu dia berdepan masalahnya. Mana saya nak cari orang yang sebegitu? Jadi buat masa ini belum ada lagi orang yang dapat tolong saya sebab dorang tak nampak apa masalah saya. Kira kena buat diagnostik kut.

Apapun sekarang ini saya bergantung pada Allah dan saya luahkan masalah saya padaNya. Kekuatan saya sekarang yang buat saya mampu sembunyikan masalah daripada orang lain dengan izin Allah. 

3 comments:

Nor Azimah said...

memang betul tu, Allah adalah sebaik-baik Pendengar, mengadulah apa saja padaNya dengan sepenuh hati, menangislah hingga rasa sesak di dalam dada, InsyAllah lepas tu ada rasa tenang, moga Allah tunjukkan jalan

Syazana Zainn said...

Dah lama tak datang blog akak

Walau apapun kite harap akak sentiasa bertabah ok ;)

Kite tahu akak ni kuat orangnya :)

Maybe one fone day kite leh deting berdua. hihi

Btw, Selamat Hari Raya akak :D

Jajas said...

sy pon xsuka cerita masalah kat org wlaupon dgn tunang sy...