Nuffnang

Saturday, October 19, 2013

Kuasa Doa


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Alhamdulillah tadi baca suratkhabar, seorang penerbit Belanda yang buat filem menghina Nabi Muhammad S.A.W. telah memeluk Islam dan mengerjakan haji. Wah daripada pembenci kepada pencinta Islam! Itulah hidayah. Beliau berjanji akan menerbitkan filem tentang kehebatan Nabi Muhammad S.A.W. dan Islam selepas selesai mengerjakan haji. Subhanallah. 

Kita pun kalau dapati ada orang menghina ajaran Islam atau Nabi Muhammad S.A.W. janganlah kita caci-maki dorang balik. Sila terangkan dengan berhikmah tentang keindahan Islam di samping jangan lupa berdoa moga orang yang menghina Islam mendapat hidayah atau dilembutkan hati untuk tidak memburuk-burukkan Islam.

Kita sebagai Muslim pun menunjuk keindahan Islam dengan menunjuk akhlak Islam. Saya selalu juga ditanya secara tak langsung. Kadang-kadang macam terkelu (sebab terima soalan cepumas tiba-tiba) atau lupa nak promosikan ini cara Muslim. Kena perbaiki diri supaya petah menerangkan. Ada satu cerita yang pernah saya alami. Nanti saya ceritakan.

Apapun gembira juga ramai yang bukan Islam menghormati orang Muslim. Malah ramai yang tahu ajaran Islam. Saya ingat di kapal terbang, saya duduk sebelah seorang perempuan orang putih. Dia tahu apa yang bersarang di fikiran sebab saya teragak-agak nak makan. Dia cakap jangan risau awak boleh makan (cakap dalam Bahasa Inggeris). Dia tahu saya boleh makan apa. Tanya pramugari memang betul boleh makan.

Kepada yang bukan Islam yang sibuk nak gunakan kalimah "Allah", moga kamu diberi pencerahan dan dilembutkan hati untuk tidak menggunakan kalimah tersebut.

Ok jumpa lagi.

P.S: Bagi saya dorang ni berani. Korang layan jerla beri jawapan walaupun rasa soalan dorang tu soalan remeh/bodoh. Mana tahu dengan penerangan korang membukakan hati dorang :)

***************************************************







P.S: Selalu doakan dia menerima hidayah jika dia jodoh diri ini. Jika dia bukan jodoh diri ini pun tetap berdoa semoga dia terima hidayah.
  

1 comment:

Nor Azimah said...

Rasulullah berakhlak walaupun dengan orang yang sangat menyakitinya, sebab tu ramai yang mendapat hidayah melalui indahnya akhlak baginda