Nuffnang

Saturday, October 31, 2020

Kucing Garang

 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...


Selamat petang semua. Sedar tidak sedar sudah penghujung bulan Oktober. Apa khabar semua? Harap mereka yang membaca gembira dan sihat. Amin.

Saya hendak cerita kucing yang menghuni rumah saya. Saya pernah cerita pasal kucing kuning dalam pos 'Makanan Kucing.' Boleh baca kalau hendak tahu lebih lanjut. 

Selepas itu ada kucing kelabu yang garang yang tumpang sekali. Jadi kena bagi makanan banyak dan sekerap 2 kali sehari. Kucing garang ini memang akan menyeringai kalau saya cuba hampirinya. Kucing kuning pula yang rajin mengiau untuk minta makanan. Mak saya kata ia dengar apabila saya keluar dari bilik tidur di atas. Jadi ia sudah bersedia di luar pintu.

Kucing Kelabu+Kucing Kuning



Kucing-kucing ini memang bukan jenis peramah. Memang tidak dapat dibelai tapi baguslah saya bukan suka belai kucing. Kalau dekat memang  lari. Saya ada ambil gambar. Kalau dekat sahaja,  kucing kelabu menderam atau lari.

Powercat 1.3 kg RM14.70



Semalam pergi Mydin MITC. Kali ini beli makanan kucing jenama Powercat keluaran Adabi. Makanan kucing pun ada yang menyihatkan. Ini makanan sampingan. Nasi atau protein tetap diberi.
 

44 comments:

Muhammad Naim Abdullah said...

semoga di murahkan rezeki selalu

nohas said...

belai2 kucing ni satu terapi...tapi kalau kucing garang mmg taklah nak belai2..hihi..silap2 kena cakar..

Amie said...

Alhamdulillah. Jiwa penyayang. Yang menyayangi akan disayangi, in shaa Allah.

Khairul Krol said...

Kalau kucing garang takut juga nak belai2 hehe..Semoga NA dimurahkan rezeki :)

TukangKebun said...

Tak perasan pula Adabi sekarang ada keluar produk makanan kucing.

Syaz Eym said...

Murah rezeki orang yang jaga kucing ni, haiwan kesayangan Rasulullah saw 😊

iamaSlowRunner said...

Bagus ye, bagi makan kucing. Takpe dia garang pun.

Litah L said...

dan lagi dua bulan masuk tahun 2021.. harap everything will back to normal huhu

Kamsiah yusoff said...

Anak akak kt kl tu bela kucing dari Russia..amboii bkn main lg mkn daging mentah, minum susu ftesh,hantar p grooming segala bagai

Dasir Rounin said...

Hati2 Sis. Kot2 kucing tu terkam bila nampak Sis bawa plastik Power Cat tu..😅

Azhafizah MN said...

Kalau kucing iiar garang saya pun tak berani nak dekat. Kcuing belaan sendiri kalau dah biasa memang suka belai belai.

Semoga murah rezeki akak selalu bagi makan kucing kucing.Aaminn

mama tisya said...

kalau kucing garang mmg takut...kt umh mertua byk kucing..ank mmg suka kucing...makmertua slalu beli powercat juga

Zhi said...

Tiba-tiba rindu pula kucing2 zhi di kampung.. huuu~

Ujie Othman said...

Nampaknya kucing tu dah kenal NA.

Baru tau Adabi pun ada makanan kucing..

Diana Rashid said...

Kalau boleh jangan bagi nasi.

Powercat pun bagus juga untuk kucing untuk tambahaan .
Kalau rajin tebus je ikan lepas tu isi ikan tu blend dengan lobak.
bagi depa makan. Mesti gemuk2 kucing nya.

boleh tambah2 dengan sedikit lemak ayam masa blend ikan tu.

mamapp said...

Kucing2 liar tu x biasa dgn org. Alhamdulillah ada yg sudi beri makan semoga murah rezeki NA

NARDtheNERD said...

terngiang ngiang lagu powercat hehe

SalbiahM said...

Kucing yang garang adalah kucing yang tersakiti. Hehe

Cik TK said...

Seram la kucing garang2 ni... Huhuuuu

Farrah MF said...

Seronok ada kucing ni. Tidak kiralah yang kita bela sendiri atau yang datang untuk menumpang kasih 😊

norhidana said...

mungkin sebab dah lama dia jadi kucing terbiar, mungkin dia pernah di cederakan oleh manusia sebab tu dia garang untuk mempertahankan diri dia...

apa pun moga akak sefamily dimurahkan rezeki dengan bagi kucing tu makan...
dana dulu pun mcmtu bg kucing makan dan minum lepastu lama-lama jatuh sayang

mrhanafi said...

jani beri makan pun syukur juga..

al sebab datangnya rezeki kan

AisNy said...

Teman pun ada bela kucing kat rumah... Teman tak bagi pun dia keluar, baru-baru nie ada lah bawa ke klinik untuk vaksin... ajerrr jenuh nak makan ubat cacing... sampai ke sudah tak dapat sumbat dalam mulutnya...

Nor Azimah Ali said...

Lama2 jinakla tu bila dah selalu bagi makan, dia kenal nnt tak garang dah tu.

Scha Nazri said...

Baguss kak wina. Boleh saya panggil akak ya? hehe

salam kenal :)

NORAHIDA IBRAHIM said...

Kucing cantik, sedap main, tapi xsuka bila dia berak, kencing & bulu2 dia..

Nina Mads said...

semoga ada rezeki lebih buat NA nk beli makanan utk kucing2

Shida Radzuan said...

Kalau Na nk tau saya ni penakut kucing! smpai skg saya takut lagi2 kucing2 yg besar dan agresif..kalau jumpa saya akan elak lalu..hahaa

NA said...

Boleh :)
Terima kasih sebab ikuti blog ini. Sudah ikuti balik.

Mrs. A said...

Kucing garang sebab dia tak biasa lagi tu.
Lama-lama dia okay kalau kita selalu bagi makan

anakdenesor said...

alahai comeinya kucing kucing..amboi pandai si oyen tu mintak makan yea..hehe

Eina Md Ali said...

Eina ok jer dengan kucing ni. Pernah bela masa kecik-kecik dulu. Tapi tetiba dia hilang tak tau pergi mana tak balik2. Sekarang ni takde dah bela. Anak2 pun semuanya penggeli dengan kucing. Hehe

Mazni Munawar said...

kucing kalau takut memang garang. tapi tulah, garang2 pun nk jugak makanan kang -__- hahaha
semoga dimurahkan rezeki! mana tahu lepasni kucing tu jadi jinak kan

Atul Hamid said...

rumah Atul takde kucing, tapi kucing jiran banyak.

Wak Lat said...

semoga dimurahkan rejeki senantiasa.. aminn

Hami Asraff said...

Adik saya peminat kucing tegar.

sophea ◇ said...

im happy the fact u dont like cat but u still treat th nicely and even feed them :) semoga dimurahkan rezeki

Tqa London said...

Haha garang ye! Makan nak, orang datang dekat dia marah pula.
Samalah macam kucing dekat rumah saya ni.
Tqa pun memang hari2 bagi makan kucing stray dekat rumah so ada sekor dua yang memang garang. Kadang tqa letak makan pastu buat2 tak tau, lama2 sekarang dah bunyi garang dah hee

adianiez AIDA said...

akak pun tak gemar kucing. penggeli. penakot!!! ha ha ah ha...
tapi, memang ada standby makanan kucing kat rumah & dalam kereta.
kucing yg dtg kat rumah, rezeki diorang. bagi kat luar pagar.
kalau berjalan mana-mana, nampak kucing, cecepat asben amik makanan kucing dalam kereta.
rezeki kucing tu la :)

Curheart.Bedelia said...

comel lah kucing tu bawa geng dia sekali hahaha. Alhamdulillah, walaupon stray cats, ada juga rezeki dia bila ada yg sudi bagi makanan

Nour Adieb said...

Moga dilimpahkan rezeki oleh Allah. 1 perbuatan yg blh diikuti oleh masyarakat. Dulu2 rajin jg bg mkn kucing d pasar. Skrg ni, jrg p pasar tp tetap ada bekalan dlm keta

mamapp said...

Feral kit. Kucing2 liar. Lama2 dah biasa nanti dia manjalah gu

Nina Mads said...

semoga murah rezeki NA.. suka bawa bekas berisi makanan dlm kereta. kalau ke mana2 terjumpa kucing boleh bg mkn

Siti Yang Menaip said...

sejak da try kasi Powercat mmg x beli yang lain dah. sya suka SMartheart juga. insyallah ada bahagian rezeki kita juga dgn bagi kucing2 makan. isnyallah..