Nuffnang

Thursday, April 28, 2011

Hijrah




Assalamualaikum...
Selamat dinihari yang hening dan angin lembut menghembus diri dari lubang angin di atas rumah. Terbangun tidur dan tak dapat tidur bila Bubut menangis dari bilik sebelah. Menaip dari pc umum.
Adik saya, H semakin sibuk. Bukan sahaja sibuk menguruskan persiapan perkahwinan tetapi sibuk menguruskan visa. InsyaAllah tiada aral maka permulaan hidup berkeluarga bagi H adalah di rantau orang lagi. Apa boleh buat, kehendak H ingin bekerja di sini TAPI LAYANAN yang diterima sangat mengecewakan. Harapan saya moga H gembira di sana. Walaupun bermakna jauh daripada keluarga nukleus dan kemungkinan H menetap dan memohon PR kemudiannya adalah TINGGI. Alhamdulillah H mengambil moto saya, membuat kerja MESTILAH GEMBIRA dan MENYERONOKKAN.
Penghijrahan tidak dapat dielakkan sekiranya itulah yang terbaik. Betul tak? Kita sebagai manusia akan melakukan penghijrahan tempat,perangai,spiritual,mental dan lain-lain. Penghijrahan pula sama ada sementara atau kekal. Cuma kita nak atau tidak melakukan penghijrahan.
Saya pun ada menyimpan impian untuk berhijrah tempat. Kalau H memilih ke hemisfera selatan maka saya memilih untuk ke hemisfera utara (adik, M dah ada di sana). Haha luas bumi ini. Bahagian mana hemisfera utara yang ingin saya diami? Adakah Kutub Utara? Jeng-jeng...Saya dapat bayangkan keadaan saya, persekitaran bagaimana saya inginkan. Apapun saya akan hargai keadaan saya sekarang dan menikmati dengan maksima hidup di negeri Melaka secara khusus dan Malaysia secara umum. Allah memberi sesuatu untuk kita hargai dan gunakan setiap detik sebelum Allah beri yang lain pula. Saya cuma perlu bersabar bilakah detik masa, suasana dan tempat akan BERTUKAR pula.
Mengapa saya nak berhijrah jauh daripada ibubapa tercinta? Banyak sebab sebenarnya. Pandangan hati dan mata saya terbuka pada sesuatu perkara. Eh susahnya nak terangkan. Ada perkara sebelum ini, saya TIDAK ENDAH maka tetiba ia menjadi daya tarikan pula. Wahwah sungguh ayat berlapis terlipat ni.
Takpelah bila dah jadi realiti boleh cerita terperinci dan terang lagi bersuluh. Tulis panjang-panjang pun nanti orang cakap KUAT BERANGAN. Jumpa lagi. Doakan ye semoga impian saya tercapai.

P.S:Tulisan ini ada kaitan dengan ini dan ini serta ini.Faktor ini juga. Banyak daa ini.


1 comment:

damha said...

berhirah demi mencari keredoaan ilahi....