Nuffnang

Tuesday, October 16, 2012

E-Novel: Dunia Rumah Alena- Bahagian 6


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...
Bahagian 6

***10 Mac 2010. Petang Rabu yang indah, Alena keluar rumah untuk berjalan-jalan seorang diri. Jalan-jalan cari barang. Jalan-jalan kerana Alwna berjalan kaki sahaja dari rumah ke The Sore, pasaraya yang semakin lengang kerana terpaksa bersaing dengan Jaya Jusco (JJ) Bandar Mekala dan Tesco yang berdekatan.

Pertama sekali sampai di The Store, Alena mengisi perut dengan hidangan McDonald McValue Meal yang berharga RM5.95. Kemudian membelek-belek baju dan seluar di tingkat 2. Ada yang Alena berkenan tetapi dia menangguhkan untuk membeli.

Lima belas minit dia berjalan ke arah JJ dan masuk ke dalam bangunan ke bahagian yang sama seperti di The Store. Berkenan sahaja terus beli. Kemudian singgah ke kedai buku The Popular. Banyak buku yang menarik tetapi mengenangkan dia akan ke Pesta Buku di PWTC bulan hadapan, dia hanya membeli novel 'Jaja dan Din'. Itupun kerana Nurhuda beria-ia mengatakan cerita buku tersebut menarik yang menyebabkan Alena tidak sabar membelinya. Lagipun ada diskaun 15% untuk buku tersebut jadi dia tidaklah rasa rugi sangat. Setelah membeli, Alena ke Tesco yang terletak bersebelahan dengan JJ. Jalan kaki mengambil masa lebih kurang 7 minit. Tempat dituju masih sama iaitu bahagian pakaian. Beli lagi apabila jumpa yang dia minat. Ketika ini Alena merasa penat dan menyesal kerana tidak beli baju dan seluar yang diinginkan ketika di The Store.

Usai urusan, Alena pulang  melalui jalan lain dan singgah minum di gerai sebelum sampai ke rumah. Sangat penat tetapi Alena seronok kerana pertama, membeli-belah seorang diri yang baginya bukan untuk dilakukan. Kedua, dia telah melakukan senaman dengan berjalan kaki. Menyahut seruan kerajaan berjalan 10 000 langkah sehari. Ia merupakan satu terapi buat dirinya.

SAMBUNG...

2 comments:

Martin Ruma said...

Oke ini alurnya sesuai dengan part 1, 2, 3 4 rutinitas si tokoh Alena...

Di part 5 saya bingung bagaimana sampai si tokoh Alena terpuruk lagi?

Tetap semangat dan terus berkarya, saya akan ikuti terus sampai selesai (diumumkan) tulisan ini menjadi sebuah Novel.

Ayo semangat...

NA said...

Memang ambil masa lama. Perjalanan hidup tidak akan habis.