Nuffnang

Sunday, November 3, 2013

Peristiwa Hujung Minggu


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...
Salam petang Ahad. Mengambil kesempatan petang-petang ni melayari internet, baca pos-pos tulisan baru di feedly. Cuaca panas berpeluh-peluh saya ketika ini tapi kipas tetap dihalakan ke PC.

Hari ini ada 2 kenduri kahwin. 1 di Bukit Rambai, 1 lagi di kawasan perumahan saya. Tak lalu makan sangat. Di Bukit Rambai, saya makan nasi putih dengan lauk masak lemak rebung dengan perut. Tapi di kenduri kedua cuma makan buah salut coklat yang orang buat. Padahal situ ada sate, pecal, cendol. Itu semua tak membuatkan saya teruja atau terliur.

Oh!Ya, kitorang pergi kenduri dari kampung. Balik kampung Jumaat kelmarin. Maklumlah kitorang memang rajin balik kampung. Kampung boleh dikatakan dekat. Semalam pun Mak Lang ada singgah bawa anak-anak dan bakal-bakal tunang. 3 orang anak Mak Lang yang dah bertunang. Ramai kan? Dalam hati kata boleh buat serentak. 2 lelaki dan seorang perempuan yang bertunang. Dorang ni tunang lain-lain waktu. Mula-mula Izam tahun 2011. Dia nak pergi Lubnan tu yang masih belum tetapkan tarikh nikah. Rasanya tahun depan agaknya. Insya Allah. Semalam tu ramai yang datang, gelabah pula saya baru terhegeh-hegeh nak masak air. Tungku satu je kat rumah Uwan. Lepas tu nak goreng karipap dan roti sardin. Lama pula menunggu. Lepas air masak, cepat-cepat buat air teh o. Si Mawar (tunang Izam) ringan tangan terus bantu letak kuali dan gorengkan kuih. Saya tak sempat tengok dia goreng, tengok-tengok kuih tu dah nak hangus. Tengok besarnya api. Saya cakap pada dia "Wan mesti bising." Dia pula dah gelabah. "Kak tolong kecilkan api."
Saya tergelak dan terus tutup terus.

Memang betul Uwan bising komen. Mawar pun cakap dia tak reti kecilkan api. Mak Lang usik "rumah pakai dapur kayu ke?" Hehe. Harap-harap si Mawar tu takdelah serik menolong lagi. Biasalah saya pun pernah goreng sampai nak hitamkan kuih. Uwan memang marah betul-betul kat saya sampai dia tak bagi saya goreng kuih lepas tu. Dapur gas rumah Uwan memang kuatlah.

Ok itu sahaja cerita hujung minggu yang saya nak ceritakan. Jumpa lagi. 

P.S: Masa ni abah dan mak takde sebab pergi Pasar Minggu. 

3 comments:

Jue said...

oklah tu...atleast ringan tngan kan nak tolong...hik3..:-)


**Wina..bile berkesempatan nak jumpa nie ek..hik3

NA said...

@Jue: Tolong bila terpaksa. Haha

P.S: Entah bilalah berkesempatan. Sebenarnya Wina segan tak tahu nak borak apa :)

-wina1979-

Nor Azimah said...

anak dara kena rajin ke dapur, belajar apa patut, supaya nanti tak kekok..:)