Nuffnang

Friday, March 15, 2013

Malam Jumaat Hening Dan Saf


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Sangat gembira line internet ok. Jadi rasa nak menulis malam Jumaat ni.  Haha orang malam Jumaat buat amal ibadah banyak-banyak, saya pergi tengok cerita-cerita hantu di tv. Entah kadang macam terlampau banyak fikir, sakit kepala nak tenangkan diri dengan tengok cerita begini. Adik saya pernah tegur sebab dia pernah terserempak turun bawah nak minum air nampak saya tengok cerita hantu. Saya cuma tersenyum jerla. 

Dengan cara saya ini, saya tahu surau saya terbakar. Bulan lepas surau saya terbakar ketika saya menonton tv. Mula-mula khusyuk tengok cerita. Lepas tu saya perasan macam ada cahaya api warna merah di tingkap. Saya ingat perasaan saya sahaja (maklum tengok cerita kut terbayang). Lagipun pandangan sisi. Tapi kali ke-2 pun macam tu, saya jeling dan saya pergi ke tingkap. Tak nampak apa-apa yang mencurigakan. Jadi biar jerla. Lepas tu saya dengar suara orang kecoh. Bunyi siren ambulans. Saya macam terpinga-pinga. Tertanya-tanya rumah siapa yang terbakar. Tengok kiri, tengok kanan dari tingkap dan dari pintu. Tak nampak. Masa ni saya belum tahu surau saya terbakar.

Tak lama lepas tu abah saya turun dan meluru keluar. Saya tanya kenapa. Abah cakap surau terbakar. Saya rasa pelik sebab serius saya tak nampak api kat surau. Surau depan rumah saya. Saya buat kesimpulan mungkin kebakaran kecil tu yang buat saya tak nampak.

Kesannya memang takde azan untuk Subuh hinggalah minggu 2 minggu lepas baru ada azan. Nasib baik sini banyak surau dan masjid memang boleh dengar azan dari tempat lain. Rabu kelmarin barulah pertama kali saya masuk surau yang dah diperbaiki sempena sambutan Maulidur Rasul (baru nak buat walaupun dah lama berlalu). Lain gila dah. Bahagian solat perempuan macam dah dikecilkan. Mula-mula rasa tak selesa, nak cabut lari je sebab dapat saf terakhir. Tapi lepas tu ok duduk saf tu. Takdelah panas sebab pasang penyaman udara. Rasanya seronok solat dengan budak-budak sebab dorang tak menjarakkan diri. Memang rapat sehingga berlaga bahu. Korang tahu kadang-kadang ada orang jarak tak rapat betul-betul. Tulah nak tegur tapi tahap makcik-makcik, nenek-nenek dan mak-mak. Perasaan tak seronok tulah menyebabkan saya tak berapa suka sangat solat berjemaah di masjid dan surau. Ada satu peristiwa yang lebih kurang begini, tak rapat tu sampai boleh satu orang lagi masuk tapi taknak rapatkan. Entahlah kecil hati saya dengan orang begini. Kadang sebab sejadah besar dabak yang sebabkan jarak begini, orang lain tak masuk atau dia tak nak masuk sebab nak dalam sejadah dia bawa. Kalau begitu baiklah awak solat sorang-sorang. Itulah dilema saya. Sungguh tak seronok. 

Saya rasa mungkin ada yang tak sedar atau terlepas pandang. Kalau ada yang membaca yang buat saya cakap tu harap-harap bolehlah muhasabah. Oklah ini ingatan untuk saya juga. Mungkin saya patut tegur terang-terang. Hehe.

Oklah jumpa lagi.

1 comment:

Unknown said...

betul tu kak, kalau tegur kata kita biadap pulak
padahal mereka sendiri tau hukum apabila saf tak rapat
yg buat perangai mcm ni makcik2 - mak-mak la.
geram betul schaze masa tu
sebabnya taknak tinggal sejadah mereka -_-