Nuffnang

Monday, January 27, 2014

Kita Yang Memilih


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Setelah sejuk, panas pun kembali.

Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesusahan ada kemudahan (ayat 6 surah Al-Insyirah)

Selepas pos sebelum itu, ia memberi kesan pada saya. Lagi-lagi pula beberapa hari sebelum itu adalah harijadi saya (terima kasih adik M kerana membeli sepotong kek Secret Recipe) Ia mengetuk fikiran saya dalam-dalam betapa saya ketinggalan dalam kehidupan ini. Betapa mengapa saya suka keseorangan dan seorang. Jika saya bersama kelompok lain, saya mesti rasa saya ketinggalan dengan mereka. Mungkin eloklah teman sekolah saya 'lost contact' dengan saya (cuma harima sahaja yang sanggup ikuti perkembangan saya di blog, itupun macam saya pencilkan dia sekali-sekala tak layan soalan atau sapaan. Atau ada yang lain-lain ikuti secara senyap). Mungkinkah sebab utama saya takmo ada FB ialah saya takmo ada kenalan. Takmo ambil tahu secara terperinci yang mana nanti saya rasa tak setanding dengan mereka. Mungkin juga saya takmo mereka ambil tahu hal peribadi saya. 

Melalui blog saya tak kisah untuk TIDAK seorang. Pelik kan? Mungkin melalui blog, cara dan suasana terkawal berbanding di FB dan alam nyata. Ini pendapat saya lah kan... Lain padang lain belalang, lain orang lain pandangan :)

Bahagia saya ketinggalan kehidupan dan zaman? Kadang-kadang bahagia kadang-kadang bosan juga. Cuma pilih mana yang lebih baik untuk saya walaupun nampak tak seronok. Pencilkan diri untuk perkara buat sedih di dunia. Harap-harap untuk majlis ilmu, saya tak pencilkan diri. 

Kenangan waktu sekolah memang tidak akan dilupakan sebab kebanyakannya indah dan kelakar. Kita tak fikir banyak sangat mengenai masa hadapan. Ikut aliran sahaja.

Saya memilih untuk bersyukur dengan keadaan saya ini. Mana tahu saya bertukar cara pula kan? Manusia berubah mengikut keadaan, masa dan tempat. Seperti cuaca mengikut apa yang dikehendaki Allah walaupun tak logik pada fikiran manusia pun! 

 

3 comments:

Jue said...

Betul tu yunk...kdg2 menyendiri tu lebih baik...emmmm...jue just jalani idup ni pea ada nya...hu3...moga Allah selalu bersm kita..amin3

Pwincess said...

blog is better. kan?

NA said...

@Jue: Amin. Thanks Jue.

@Nurulee: Haah rasa blog lagi best.


-wina1979-