Nuffnang

Friday, March 18, 2011

Adakah Anda Seorang Pemilih Makanan?



Assalamualaikum..

Adui susahnya nak tulis kat blog,nak buka blog sendiri apa lagi blog orang pun pun lama nak buka! Rasa makin teruk talian Streamyx ni. Makin saya memahami mereka yang merungut talian semput. Haha, sabar, baik nyanyi kuat-kuat. Oh harimaukumbang, saya dah ingat dah mengapa tiba-tiba saya menyanyi kuat-kuat kat awak dengan Rahmatdan masa korang main titik tu (zaman persekolahan) Sebab saya tengah marah dan tertekan masa tu. Jadi saya luahkan dengan alihkan perasaan dengan menyanyi.Sedap tak suara saya? Sekurang-kurangnya korang rasa pelik dan terkejut dengan tindakan spontan saya kan? Saya diam membatu tiba-tiba menyanyi kuat-kuat. Haha, bayangkan saya buat camni dengan nyanyi lagu 'Beat It' kuat-kuat awal-awal pagi.

(Nyanyi kuat-kuat kejap)

Oklah saya nak buka topik tentang makan. Saya masa kecil-kecil ada masalah makan atau senang cerita saya memilih makan. Sampai pernah jatuh sakit. Jumpa doktor, doktor cakap saya sakit sebab tak makan dan tak cukup zat, tu mudah kena penyakit. Macam-macam penyakit dan mudah kena jangkitan penyakit macam selsema tu jangan cakaplah, memang saya cop lepas sapa-sapa kena. Sayur tak makan, ikan tak makan (kecuali sardin, itupun kena sambal sardin),ayam goreng (ayam masak lemak ke tak makan). Nasi susah nak makan kecuali kalau kena dengan sambal sardin. Saya lagi suka makan makanan ringan. Bila fikir, boleh kenyang pula makan makanan ringan ni. Saya suka pizza juga.

Jadi abah saya selalu bawa pergi makan makanan segera sebab saya suka ayam goreng dengan pizza. Ini kerana nak mengelak saya tak makan kalau tiada lauk kegemaran iaitu sambal sardin. Teruklah saya masa tu. Makanan punyalah banyak jenis tapi saya makan makanan yang saya sebut tu.
Apabila dah besar sedikit, masuk sekolah rendah boleh dah makan sambal tempe (percaya tak sekolah jual sambal tempe RM0.20sen) dengan nasi lemak. Mula kenal dan makan macam mee goreng, nasi lemak. Lepas tu kenal dengan laksa, jatuh cinta dengan laksa tapi tak makan sayur-sayur yang ada pada laksa. Saya mengambil masa nak makan laksa kerana memilih untuk letak tepi pinggan sayur-sayur tu (dah tercampur masa beli). Mak dan abah yang kena makan sayur-sayur tu.

Alhamdulillah, lama-lama saya dah makan semua. Makin saya besar, makin saya tidak memilih makanan. Kira senang kalau saya pergi mana-mana, orang jamu tiada masalah. Walaupun daging landak pun saya makan, ayam serama. Asal halal. Hehe rasa rugi la pilih-pilih makanan ni. Cuma saya tak boleh makan sebetul-betul makan. Faham tak? Macam ayam goreng, ahli keluarga saya kalau makan, tulang-tulang tu pun dorang kunyah kasi lunyai. Kira betul-betul makan. Saya makan isi je,takde nak gigit-gigit tulang tu. Tapi takpe, setiap tulang saya tak gigit atau makanan tak habis saya kasi kucing kat belakang.

Terima kasih kepada emak yang mendidik saya makan kena licin pinggan. Mak saya selalu ingatkan, ada sebiji nasi jatuh keluar pinggan, tak ambil makan semula, mak saya cakap nasi tu akan menangis. Jadi bila makan, ada nasi jatuh keluar pinggan, saya kutip basuh makan semula. Memang tak sampai hati nak biar. Kalau jatuh ke lantai, saya bagi kat kucing di luar. Memang mak saya tak suka saya membuang makanan. Jadi kalau kami makan kat luar, kami selalu bantu-membantu habiskan makanan orang lain. Memang senang orang yang angkat pinggan tu sebab pinggan licin.

Ok itu sahaja coretan saya kali ini. Berjumpa lagi.


No comments: