Nuffnang

Sunday, March 20, 2011

Filem Titanic Lama



Assalamualaikum...

Hari ini dapatlah beli paprik (yahoo), pergi awal dalam pukul 12 malam. Balik-balik tukar baju dan buka tv2 ada cerita lama tajuk 'Titanic'. Mula-mula takmo tengok sebab 'Titanic' lakonan Leonardo DiCaprio tu pun saya tak suka. Jadi ingatkan sama 100%. Rupanya tidak. Sedih gila 'Titanic' lama ni. Perlanggaran kapal 'Titanic' dengan aisberg.
Amat mengharukan perasaan bila pasangan suami isteri Sturges berpisah. Kalau sebelum tu mereka macam tidak sehaluan dan bergaduh mulut. Bila kapal dah langgar air batu tu, barulah isteri dia nampak kebaikan Encik Sturges ni. Sebelum tu isteri dia rasa Encik Sturges ni ego, tidak ambil berat orang lain. Dalam 'Titanic' ni dia tiada bezakan orang kaya dengan orang miskin, boleh duduk satu sampan malah Encik Sturges tolong isteri dan anak-anak orang bawahan tu (Guzpam kut, lupa nama keluarga tapi keluarga Sepanyol) naik sampan.

Oh sedih cerita sampai saya menaip tulisan ini pun masih terasa kehilangan Encik Sturges dan lelaki-lelaki dalam kapal (hanya perempuan dan kanak-kanak naik sampan) Anak Encik Sturges, Norman patutnya duduk dalam sampan bersama kakak dan emaknya tapi dia rela mengorbankan tempat untuk diberi wanita tua kelas bawahan yang kelihatan bingung dan Norman pergi mencari ayahnya. Mereka jumpa. Dekat-dekat kapal 'Titanic' nak karam, orang lelaki yang tinggal menyanyi  lagu Wales selamat tinggal.

Banyak pengajaran dan penuh  emosi. Saya memang kurang suka tengok cerita sedih lagi melankolik tapi yang ini adalah pengecualian.

Ok siapa dah tengok?

No comments: