Nuffnang

Wednesday, March 9, 2011

Cili Api Oh Cili Api



Assalamualaikum....

Selamat petang. Beberapa hari sebelum ini, ketika masak mihun/kuew tiaw main letak bahan, saya perasan ada kekurangan rasa. Maknanya kurang mengancam untuk saya habiskan. Bila diamati, rupanya tiada rasa pedas 'meletup'. Perasanlah saya di peti sejuk tiada pun cili api dan agak lama saya tidak letak cili api dalam mihun/kuew tiaw mengarut sayakerana selalunya abah bawa balik cili api dari kebun tapi kali ini tiada. Jadi saya membuat nota mental (mental note) sejak beberapa hari lalu untuk beli kerana saya ingin berselera makan.

Untuk makluman, abah saya tidak makan makanan yang pedas terutama yang ada letak cili api. Jadi mak saya kenalah masak yang tiada cili api dalam masak lemak. Saya dan adik-adik (terutama saya) yang rasa terseksa selera kerana selalu merasakan makanan tidak mengancam. Jadi sebab itu saya kena masak sendiri makanan yang mengikut selera saya pada tengah-tengah malam kerana lapar. Yelah kalau masakan lemak yang sepatutnya ada cili api tapi mak ganti guna cili biasa memang tak berapa lalu makan. Saya makan untuk alas perut tapi masalahnya tengah-tengah malam saya lapar balik.

Hari ini emak masak lemak ikan bawal bersama pisang muda. Sedap kalaulah masak lemak itu masak lemak cili api tapi panggillah aje masak lemak biasa. Memandangkan saya nak makan banyak hari ini, maka hari ini saya telah rajin ke kedai runcit untuk beli cili api banyak-banyak.  Dah nekad mesti beli cili api sebab saya rasa tak puas makan. 

Maka berjalanlah saya menuju ke arah barisan kedai. Dari jauh nampak kedai yang saya nak pergi tutup. Aik tutup pula hari ini. Jadi saya pergi ke kedai lain. Kedai ni saya tak pernah nampak pun barang basah, waswas gak ada ke tidak. Saya mencari-cari di setiap rak tapi tiada. Mula rasa nak balik tapi tanya juga pembantu kedai tu. Sekali rupanya bahan-bahan basah disimpan dalam peti sejuk. Patut tak nampak. Tapi terdetik gak selalu barang-barang basah diletakkan di hadapan pintu masuk kedai supaya senang pelanggan nampak dan bukan dalam peti sejuk.

Gembira di hati, bila balik rumah salin baju rumah. Terus ke dapur membawa cili api. Beli sepeket yang harga RM2. Cakap di hati buat banyak-banyak supaya boleh boleh makan hari-hari. Maka mula-mula saya ke rak dapur,ambil belacan (belacan Melaka warna hitam). Saya ambil kuali kecil,tenggekkan di api dapur. Letak sedikit minyak dan apabila panas, masukkan sedikit belacan untuk menggoreng.

Dah agak luar hitam, angkat. Maka cili api, saya ambil dalam 10-15 biji buang tangkai dan basuh. Tumbuk dalam lesung satu-persatu. Tidak menggunakan pengisar. Hanya tumbuk sampai lumat. Keluarkan masuk belacan beserta sedikit minyak yang diguanakan menggoreng belacan untuk ditumbuk juga sampai lumat. Keluarkan masuk ke dalam bekas. Lebihan sambal belacan dalam lesung, saya perah 6 biji limau nipis ke dalamnya, sudukan keluar masuk ke dalam bekas. Ada lebihan sambal belacan lagi, saya buat bancuhan sedikit air asam jawa dalam cawan kemudian masuk ke dalam lesung tersebut untuk pastikan cili api tumbuk bersih dikeluarkan daripada lesung.
Kemudian saya rasa, peh cukup pedas gila. Saya campur sedikit gula. Maka selepas itu, saya basuh peralatan masak termasuk lesung. Lepas tu makan. Oh sedapnya sambil hidung berair. Seperti dijangka, saya berselera makan dan tambah nasi. Makan dengan sambal belacan membuatkan saya makan cepat seperti biasa. Haha berjaya misi makan tambah 2 kali. Selalu makan sekali saja itupun lambat nak habiskan.

Korang tidak payah risau pasal tambah berat kalau makan lebih daripada sekali kalau makan cili terutama makanan yang mengandungi cili api. Cili mengandungi Capsaicin. Cili yang kecil biasanya pedas. Capsaicin membantu peredaran darah yang kurang lancar. Cili yang pedas meningkatkan suhu badan untuk merangsang metabolisme. Ia juga mengurangi, mengatur dan mengeluarkan lendir dari paru-paru (agaknya itu sebab makan cili terutama yang pedas, hidung kita akan berair, eheks) Ia juga melindungi tubuh daripada penyakit barah. Biji cili juga elok dimakan juga kerana mencegah jangkitan pada sistem pencernaan.
Wah patut juga saya suka makan cili api kerana kebaikan yang ada. Lebih-lebih lagi ia meningkatkan metabolisme yang melancarkan peredaran darah. Saya rasa cili api bolehlah dikatakan untuk meningkatkan selera makan. Apapun kena tengok keupayaan korang juga, tahan makan cili api ke tidak. Rasanya kalau yang asyik masuk tandas untuk membuang tu maknanya banyak makan cili. :)

Ok, jumpa lagi. Tak sabar nak gunakan cili api pada tengah malam ini untuk masak kuewtiaw mengarut saya.



2 comments:

harimaukumbang said...

oh tak sangka awak suka makan pedas pedas. emm saya pun sama. cuma tak suka campur sambal belacan sebab saya alergik udang. mak saya suka buat belacan buatan sendiri, warnanya merah dan tak masin langsung pasal kami sekeluarga ada history 'kencing masin' he he nama lain bagi darah tinggi. tak sangka banyak juga kebaikan cili api. emm info yang berguna.

NA said...

Wah pandai mak awak buat belacan sendiri.