Nuffnang

Wednesday, May 18, 2011

Hujan Lebat Waktu Malam Ketika Menjamu Selera



Assalamualaikum...


Selamat pagi. Hujan baru je berhenti. Setelah saya mengomen Melaka tiada hujan lebat pada waktu siang tadi seperti mak saya bagitahu keadaan lebuhraya berhampiran Nilai hujan lebat maka tiba-tiba hujan lebat pada waktu malam di Melaka. Ketika itu kami menjamu selera bagi bagi membelanja H dan isteri di Muara Sungai Duyung. Nasib baik dah nak habis makan sebab hujan yang lebat menyebabkan tempat duduk kami makan terkena tempias yang mula-mula sedikit tapi lama-lama air makin banyak bertakung dah nak becak lantai. Dah lama rasanya Melaka tidak mengalami hujan lebat beserta petir. H terpaksa mengambil kereta dan jemput kami masuk dalam kedai yang terbuka. Masa kami nak keluar, kedai tu 'black-out' .Haha nasib baik, kalau tak bergelap kitaorang duduk dalam tu. H siap pasang lampu tinggi suluh kedai tu sebelum kedai tu ada elektrik semula.


Air di Sungai Duyung dah separas jalan. Agaknya kalau kami lambat keluar mungkin air akan melebihi paras jalan dan banjir. Sepanjang jalan pulang memang tak nampak jelas, kereta-kereta lain memandu dengan memasang lampu kecemasan.


Lupa menu kita orang makan: nasi lemak, sotong sambal, udang goreng tepung, sepapan masak halia, kailan ikan masin, separuh ikan buat masam manis dan separuh ikan buat kukus.


Ok itu aje, esok malam hantar H dan isteri. Ketika ini H sedang sibuk mengemas beg.


Jumpa lagi.

 


2 comments:

damha said...

hujan rahmat yg menyejukan suasana...syukur semuanya selamat tika itu...

NA said...

Alhamdulillah