Nuffnang

Thursday, May 19, 2011

Tulisan Penglipur Lara



Assalamualaikum...

Selamat tengah hari. Hari ini rasa kehilangan tapi hidup kena teruskan. Lepas hantar H dan isteri di lapangan terbang, tiba-tiba rasa sunyi dan fana. Saya diam dalam kereta setelah puas bergelak ketawa bersama keluarga dan keluarga mertua H. Saya melayan perasaan. Terasa saya lemah.

Mak saya memahami, saya menerawang jauh kurang fokus. Hakikatnya fizikal saya bersama mak dan abah tapi jiwa saya seolah-olah mengikuti H. Mak menyedarkan lamunan saya ketika berhenti di sebuah kedai makan. "Na, turun, kita makan." Itulah emak yang ambil berat tentang anaknya. Saya turun secara perlahan-lahan. Rasa payah betul nak turun.

Di dalam ruang kedai makan yang terserlah tidak lalu makan ialah mak pula. Saya dan abah memesan makanan kepada pelayan. Maka saya dan abah berkongsi makan bersama dengan emak. Begitulah kami suka berkongsi makan dan minum. Mak pun perasan saya hanya pesan air suam. Saya ni makan luar mana selalu pernah minta air suam selalu nescafe panas atau air tembikai suam. Maka mak menawarkan saya minum teh tarik sementara saya pura-pura tak habis makan nasi paprik (padahal lapar gila)  kasi mak habiskan makanan.

Memang saya akan rasa terubat jiwa bila duduk  di sisi mak saya, perhati mak pun cukup. Kalau sedih, cukuplah kalau saya berdiam diri dan duduk di sisi mak. Kalau mak ajak berbual maka saya akan berbual tidak pernah mendiamkan diri. Kalau dengan orang lain jangan harap saya akan bercakap kalau saya mendiamkan diri. Lagipun mak saya faham perangai saya ni. Kalau saya kecil-kecil, masa sekolah kalau saya sedih, saya lepaskan angin saya pada mak saya dengan memberontak dan buat macam-macam perbuatan suruh mak saya pujuk saya. Sekarang ni takdelah buat camtu ialah berdosa memberontak. Lagipun mak cakap saya ni sama macam dia. Jadi salah satu sebab agaknya mak saya faham dengan perangai saya yang entah apa-apa.

Oklah, cukup-cukup nak sentimental Wina oi. Maaf yer tulisan penglipur lara jer layan perasaan. Jumpa lagi.


2 comments:

damha said...

hanya ibu saja yg amat memahami jiwa anak2nya....dapat menyelami perasaan suka duka...rintihan n kegembiraan...senyuman n tangisan yg tergambar diwajah anak kesayangannya......

NA said...

Memang betul tu damha