Nuffnang

Sunday, December 22, 2013

Melancong Memerlukan Kesabaran


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Tak jadi pergi Kuala Selangor. Tiba-tiba rasa malas. Rasa nak bersendirian di rumah (alasan sampingan). Hoho sebenarnya tinggal berdua dengan adik. Rupa-rupanya dia taknak pergi atas sebab utama sama macam saya. Rasa serba salah tak pergi tapi fikir dah pergi kali pertama resepsi tu kira lega hati. Entah saya banyak ikut kata hati. Jika rasa tak seronok jangan pergi. Itu prinsip saya di mana emak saya sangat memahami tapi kadang-kadang buat emak jengkel. Maaf mak. I am an annoying person. Kadang-kadang saya buat hal waktu merantau/melancong. Salahkan faktor penat dan jetlag tapi sesungguhnya saya suka melancong.


Kalau Tahu Bahasa Rusia Tahu Apa

Papan Peringatan Perang Dunia Ke-2(betul ke???) ketika di Moscow.Haha sebenarnya tak tahu apa nama batu ni. Mood penat melanda jadi antara dengar atau tidak pemandu pelancong terangkan. Banyak benar fakta sejarah. Cuba teka Rusia di pihak mana? Perikatan atau Fasis? Penat dah ambil gambar tengok saya terkulai layu. Demi kenangan sanggup berposing sakan. Saya rumuskan kena bersedia mental dan fizikal dan pengetahuan sesuatu tempat sebelum pergi.

Apapun saya bersyukur kepada Allah diberi peluang dapat menjejak kaki ke tanah Rusia. Bukan mudah yer tuan-tuan dan puan-puan untuk dapatkan visa. Korang tak boleh saja-saja pergi untuk melancong sana. Kena ada sebab konkrit nak masuk sana. It was not easy.

Oklah itu sahaja. Jumpa lagi.
 

No comments: