Nuffnang

Tuesday, October 16, 2012

E-Novel: Dunia Rumah Alena- Bahagian 10


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...
Bahagian 10

***Alena berada di rumah Mak Andak. Mak Andak ingin membuat majlis sambutan harijadi anaknya, Taqif dan juga sambutan Hari Ibu untuk mak dan mak mertua Mak Andak.

Alena sampai awal pada tengahari tersebut. Belum ada orang lagi malahan Mak Andak masih membuat persediaan untuk memasak. Tujuan Alena datang awal adalah mengisi borang sebagai pembanci. Memandangkan Mak Andak sibuk, Alena berehat di ruang tamu sambil menonton televisyen. Mata sangat mengantuk kerana hampir seharian tidak tidur. Tidur lewat kerana 'online' awal pagi hingga dinihari.

Selepas makan tengahari, Alena bertenaga dan kemudian dia menolong dengan memotong kecil kentang-kentang untuk digoreng. Ia akan dibuat bergedil. Kemudian dia menghiris daun bawang. Akhir sekali dia menyiat-nyiat daging ayam yang telah direbus.

Alena tidur sekejap di bilik dan bangun selepas terdengar azan Asar, laksanakan tanggungjawab dan beralih berehat di ruang tamu pula. Tidak lama selepas itu, majlis berlangsung. Mula-mula Taqif memotong kek kemudian mak dan mak mertua Mak Andak pula memotong pulut kuning. Masing-masing dapat hadiah.

Alena sangat menggemari soto sehingga makan 2 kali. Alena tidak dapat merasa laksam kerana perut telah penuh. Hari ini hari menggembirakan kerana bukan selalu Alena dapat hadir ke majlis harijadi.

SAMBUNG...

No comments: