Nuffnang

Tuesday, March 22, 2011

Mari Bereksperimen - Versi Mengarut Chicken Chop Bake Saya



Assalamualaikum...

Selamat pagi. Hujan lebat ketika ini. Tadi tengok siri 'The Amazing Race Unfinished Business'. Persaingan memang sengit maklum semua ada bekas peserta 'The Amazing Race' sebelum ini. Harap-harap Margie dan Luke akan menang untuk siri ini.

Sebelum siri itu bermula, saya buat ala chicken chop. Cara mudah versi saya. Memandangkan untuk saya sahaja makan jadi ambil isi ayam seketul yang dibakar dalam ketuhar bersama kentang (tak buang kulit) yang dipotong kecil-kecil. Takde letak rempah atau penyalut pada ayam itu. Kentang tu saya letak mentega,oregano dan minyak masak je. Panas ketuhar 250 darjah Celcius selama 5 minit sebelum masuk ayam dan kentang yang dibakar kira-kira 20-25 minit (ayam dan kentang dicampur satu bekas loyang,jangan tindan, bakar sampai perang dan keemasan). Buat coleslaw dan kuah untuk isi ayam yang dibakar. Resipi kuah tu sama je macam buat kuah untuk kentang lenyek (ada saya buat tulisan pasal ni). Cuma kali ini saya tukar, selalu pakai air atau stok ayam, saya pakai susu segar untuk kuah. Makan bersama air nescafe panas ketika menonton drama 'The Good Old Days'

Saya dapat tahu Pesta Buku akan diadakan bulan April. Tak tahu turun KL ke tidak kerana April macam sibuk sedikit tolong adik. Harap-harap ada kesempatan nak pergi dan borong buku

Jumpa lagi.

P.S: Nak cuba buat aiskrim esok. Harap-harap jadi.

P.S.S: Selalu kalau saya teringin nak makan makanan Barat, saya akan cuba buat. Inspirasi daripada Michael Smith dari siri Chef At Home. Lepas tu olah resipi ikut selera dan bahan yang ada di rumah.

P.S.S: Ketuhar saya tak berapa panas, kadang kena tengok masak ke tidak, kalau tidak kena tambah masa sampai 5 minit atau kena naikkan suhu. Mula-mula buat 200 darjah Celcius lepas tu saya naik 250 darjah. Senang cerita, masak cara cuba dan silap (try and error)


2 comments:

harimaukumbang said...

adui syuknya, pesta buku, kalaulah ada kesempatan, saya nak join juga, aiii
ingat nak kirim kat kamu, kalau ada buku chess terbaru, masih terkilan tak dapat ikut pertandingan, asyik bermimpi jadi juara kebangsaan,tadi malam semasa sedang boring ada lukis sesuatu, memang tak ada bakat punya, takpe, yang penting niat tu ade
emmm macam sedap je masakan kamu tu, lain kali nak rasa sikit, takpe la, biarpun terpaksa tunggu midnight sikit, teruskan menulis, saya pun sama, sedang kumpul bahan menulis novel jugak, sama sama saling berusaha emmm :]

NA said...

Ala masak hentam ikut bahan ada dan naluri