Nuffnang

Saturday, January 19, 2013

Rumah Diserang


 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Baru sahaja tetamu pulang. Macam diserang. Begitulah keluarga abah saya. Datang secara beramai-ramai. Saya teringat dulu-dulu kami 'menyerang' rumah saudara-mara ketika raya. Seronok sebab masa itu arwah datuk yang merancang untuk menyerang rumah-rumah sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Jadi arwah datuk adalah mastermind kami. Masa itu arwah datuk tinggal di Jalan Enggang, Keramat. Masa tupun takdelah sangat lebuh raya jadi macam jimat masa sebab warga kota balik kampung. Hehe. Kesian orang yang kena serang apabila kitaorang datang beramai-ramai. Memang tak cukup tangan nak layan. Macam manalah arwah nenek saya sanggup tinggal rumah sorang-sorang layan tetamu kalau ada tetamu amalkan macam kitaorang buat.

Apapun memang seronok, saya ketika itu budak-budak lebih pada main dengan sepupu dan makan biskut dan makanan ringan.

Sekarang ini dah tak berapa seronok nak raya di KL dan tak berapa amalkan konvoi beramai-ramai sangat. Rindu jugalah nak beraya sekitar KL dan Selangor.
Ok kembali kepada peristiwa tadi. Memang tak cukup air kena buat lagi dan air biasapun dah habis. Juadah makanan petang yang ada pengat durian dan roti, epok-epok, keria gula Melaka (warna coklat). Air pula air biasa, sarsi dan air teh.

Saya banyak duduk di dapur sajalah. Lebih pada buat air, sediakan piring, pinggan dan basuh pinggan. Emak pula melayan dan jadi orang tengah antara ruang tamu dan dapur (bawa pinggan kotor dan isi semula pinggan kosong). Abah memang melayan tetamu sahajalah. Si Y tidur! Hehe. Dia kena layan si Adiva nak tidur jadi di bilik tidur sahajalah.
Apapun syukur apabila terima tetamu. Ia bermakna rahmat Allah untuk rumah tersebut. Lagi ramai lagi banyak rahmat. Jadi janganlah merungut atau rasa terbeban dengan tetamu.

Ok itu sahaja. Jumpa lagi.

P.S: Eh ada tetamu baru datang ketika menaip ini.

1 comment:

Syazana Zainn said...

mcm parents kite
kalau ada tetamu punyalah pulun siapkan makan semua
-_-
kadang2 tension gak hihi
tp best bila dpt kumpul ramai2