Nuffnang

Monday, September 13, 2021

Ketupat Daun Palas, Sambal Dan Serunding Kelapa

 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Hari Isnin hari menggembirakan kerana abah dan emak akan berpuasa maka makanan yang jarang dapat dinikmati akan dibeli secara bungkus.

Minggu ini makanan yang terpilih ialah ketupat daun palas bersama sambal dan serunding kelapa bersama hirisan serai. Rasanya ada di tempat-tempat tertentu di Melaka. Sambal itu ikut tempat ada pedas sangat.


Ketupat+Sambal+Serunding Kelapa


Selalu jumpa ketika waktu sarapan pagi. Ringkas tapi sedap. Makanan vegan. Kenyang juga walaupun sebiji ketupat yang lembut dan besar. Sambal ini tidak pedas sangat.

Sebiji Ketupat Bersama Sambal Dan Serunding Kelapa


Sekali lagi beli di sekitar kawasan perumahan lama.

Ok jumpa lagi edisi makan makanan bungkus.

22 comments:

Kamsiah yusoff said...

Mcm time raya ja mkn makanan ni

Azhafizah MN said...

Alhamdulillah dapat makan makanan yang jarang makan. macam raya dah ni ada ketupat dan serunding. Feel puasa ramadan gitu. Sedapnya :)

Atiqah Najihah said...

Setuju dengan komen kak khamsiah dan kak fiza, macam feel puasa bulan ramadhan dan nak sambut raya je makan ketupat dan serunding ni hehehe.

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

sedapnya , teringat pulak mood raya

Etuza said...

Sedap di makanya tersendirian ada arom

:: Ammi :: said...

gembira hati dapat makan makanan bungkus ye

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sedapnyaa.

Amie said...

Jumpa ketupat ya!
Memang sedap tu makan dengan sambal dan serunding kelapa. Lagilah bukan time raya, sedapnya tu lain macam.

rere said...

Thanks for sharing

visit our website

ittelkom jakarta

babYpose said...

Alhamdulillah berpuasa sunat, hati gembirakan bila dapat makan ketupat palas bersama sambal kelapa, sedap ketupat, rindu..

norhidana said...

sedap tu kak, serunding kelapa itu peberet tapi tak boleh kira vegan kak... sebab ada bilis atau udang kering dalam sambal dan serunding kelapa tu hehehehhe

Nadzirah Salahuddin said...

Ilmu baru sebab baru tahu ada rupanya serunding kelapa. Dah terbiasa serunding saja selama ni hehe

mama sara nur @ Cik Nor said...

mcm nk raya he hee
akak suka ketupat daun. palas jga kadang2 teringin beli di pasar tani siap. dgn. rendang daging

SalbiahM said...

Ketupat memang mengenyangkan. Tak semestinya lauk rendang kan

Ujie Othman said...

Lama dah tak makan serunding kelapa. Tak jumpa kat Penang ni.
Kalau kat kampung Johor memang itulah antara juadah raya.

mama tisya said...

kalo ketupat camni biasa time raya la kn..bila dpt berbuka dgn menu ni mmg seronok la menikmatinya

Shida Radzuan said...

sedap tu..selamat menjamu selera :)

fairus said...

Suka makanan yang ada serunding kelapa.

Bola Katok said...

Lama tak makan ketupat palas. Rindu.

Ako Retna said...

heeehhe dah macam hari raya plak...

Warisan Petani said...

Sekarang ni ketupat daun palas setiap hari ada orang jual
Kalau nak tinggal tunjuk aje

Mrs. A said...

Dah 2 tahun tak jumpa ketupat huhuuu yang ada sekadar nasi himpit je