Nuffnang

Wednesday, February 9, 2022

02022020

 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Nombor yang cantik. Sebiru laut buku yang saya terima semalam hasil menangkap nombor 79,000 daripada blog salinasafea.blogspot.com. Rupanya ada hasil nukilan puisi daripada si pemberi.

Buku Antologi Puisi Magisnya 02022020


Menarik buku ini. Saya terus hayati puisi Magisnya 02022020. Mengapa  dipilih 02022020? Diterbalik baca dari kanan ke kiri masih sama nombornya.

Himpunan penulis-penulis dalam bidang pendidikan. Coretan berkaitan tarikh 02022020. Ada kisah suka seperti tarikh perkahwinan, tarikh graduasi, ulangtahun kelahiran, perkahwinan, mengembara.
Ada kisah duka seperti kematian, kisah tentang Covid-19, masalah peperangan.
Ada juga kisah sejagat, mencari ibrah setiap peristiwa, membuat pencarian jiwa.
Tema sangat pelbagai. Puisinya mudah difahami. Saya tiada masalah membaca dari saat terima buku, beriadah dan pagi tadi khatam membaca.

Ketika membaca saya dapati ada nama yang saya kenal iaitu rakan sekelas sekolah menengah. Tidak lupa Syazni, pemilik blog www.syaznirahim.com.

Ada dua puisi yang saya suka. Pertama bertajuk "02.02.2020: Serupa Tapi Tak Sama". Tertarik dengan perspektif penulis.

Rangkap 2 dan 3:

Lihat sepasang sepatumu, daripada
falsafah palindromnya sama
hakikat dan fungsinya berbeza
namun gandingan kiri dan kanannya jadi bermakna.

Lihat pula perlakuanmu, Malaikat
Atid mencatat keburukan di kiri
Malaikat Raqib mencatat kebaikan 
di kantan
tak mungkin kiri dan kantan sama!
Kelihatan serupa tapi tak sama.

Kedua puisi bertajuk "Sebuah Rumah Yang Tak Bergelar Syurga"
Ada perkataan kosong dan dua dalam setiap rangkap.

Rangkap 1

Semalam aku menangis
melihat kosong dan sepinya dunia
seorang tua berbaring lesu dengan
dua tangan kurus
cuba menggapai makna kehidupan
bersama puing-puing lantai yang
reput dan usang.

Anda ingat apa anda buat atau masakan pada 02022020?


27 comments:

Nurin Irsalina said...

selamat membaca

NA said...

Sudah habis baca.

Ujie Othman said...

Menarik! Saya dapati sekarang saya pun dah mula meminati puisi.
Alamak..saya tak ingat la apa saya buat/masak pada 2.2.20. Kena refer medsos dulu kot ada.

Amie said...

Syahdunya baca puisi tu...

nohas said...

tahniah! selamat membaca...tak ingat buat apa yg istimewa pd tarikh tu..nice kan nombor tu..

Shikin Razali said...

Tahniah kak NA.. Wah, si pemberi merupakan salah seorang penyumbang nukilan.. Bagus dan semoga si penulis terus maju dalam bidang yang diminati..

nayfatimahrasyid said...

Sangat puitis nukilan penulisan... Apa apa pon tahniah NA👏👏

Warisan Petani said...

Kita tunggu pulak 22022022 tak lama lagi

Mbul Kecil said...

indah sangat bahasa puisi ya kak na...aku suka puisi juga. itu bisa menjadi semacam refleksi dan kontemplasi ^^

mama tisya said...

unik nombornya bila di baca dr kiri dan kanan sama

Puan Hazel said...

Wah, ada buku berkaitan tarikh cantik ni ye... menarik tu!
Tahniah NA.

mrhanafi said...

saya masih ingat pada tarikh tersebut saya melayari kehidupoan biasa sahaja.

Covid-19 pun belum serang secara ganas ke Malaysia

dalam bulan ini pun ada tarikh yang cantik 22.2.22

Cik TK said...

Waahh tarikh special ni wak!

Cik TK said...

Ditarikh istimewa ni, hehe tak ingat buat apa...

Tahniah ya kak NA berjaya tangkap nombor!

Ana Jingga said...

tahniah NA, kak ana lama dah tinggal kan puisi, tak ingat dah apa yang kak ana buat pada tarikh tu.. hehe :)

Azhafizah MN said...

Best tu dapat hadiah ada nukilan pemberinya. Tahniah kak dapat hadiah buku. Tak ingat dah masak apa pad tarikh tu. Tapi nombor 2 no.fav :)

SalbiahM said...

Entahlah 02.02.20 tengah prepare nak pergi bercuti ke Vietnam. Masa tu covid belum sampai Malaysia

Abam Kie said...

tarikh yg unik. sesuai dibuat majlis perkahwinan pd hari tersebut...

babYpose said...

Unik tarikh tu, peka orangnya bole perasaan nombor begitu, puisinya menyusuk kalbu Tahniah sis NA, moga bertambah rexeki. Aameen.

mamapp said...

Menarikpa buku 02022020. 02022022 ada aa aritu gi hausgrill

Sha Mohamed said...

Alhamdulillah.. Menarik bukunya.. Tahniah..

mamapp said...

harini 22022022 na

nona sani said...

Wahhhh

menariklahhhhh

Nina Mads said...

Rakan sekolah rupanya.. tahniah murah rezeki

mrhanafi said...

tahniah...nada memang hebat

syukur dengan rezeki yang ada

dear anies said...

dgn nombor cantik pun boleh buat buku. hebat!

Nina Mads said...

Selamat membaca dan tahniah