Nuffnang

Wednesday, April 6, 2011

Mengapa Berat Badan Saya Tidak Naik?


Assalamualaikum...

Hari Selasa merupakan hari di mana terdapat pasar malam di kawasan perumahan saya. Selalunya makanan saya pilih untuk makan adalah laksa penang. Abah pun memilih untuk makan laksa. Masalahnya dia makan laksa saya mempunyai cili api. Maka terpaksalah dia memilih  cili api untuk dikeluarkan daripada pinggan. Manakala saya yang makan kemudian mengambil cili api yang abah sisihkan dalam laksa dia masuk ke dalam laksa saya. Memang susah nak nampak beza laksa mana ada cili api atau tidak kalau tengok daripada plastik luar.

Apapun saya nak tulis tentang selera makan. Mimok pernah komen masa saya belajar di universiti badan saya tak naik walaupun selera makan saya boleh tahan, makchek saya pun pernah cakap saya ni boleh tahan juga selera makan. Beberapa minggu lepas pun adik saya si Z pun cakap "nasib baik tak gemuk" kat saya bila saya cakap nak makan ni rasa nak tidur je.

Aktiviti makan pula tak ikut waktu kadang-kadang waktu tengah malam, waktu sahur pun saya makan kalau lapar. Kira saya makan tak kira waktu.  Mereka pelik saya makan tapi badan tak naik. Ok, sebenarnya kalau lepas makan, saya akan buat aktiviti membuang tenaga macam kemas dapur, basuh pinggan, menyapu, letak plastik sampah kat luar rumah dan lain-lain. Takpun saya suka tengok tv, saya buat aktiviti basuh baju (pakai mesin) di mana mesin basuh tu dah jadi manual kena isi air. Jadi waktu iklan tv, saya akan tengok perkembangan mesin nak air ke tidak. Lagi satu saya suka naik turun tingkat atas, sambil basuh pinggan dengar radio sambil saya akan naik ke atas tengok pc saya dah habis muat turun siri atau filem. Memang saya aktif ke sana ke sini  akan buat 2-3 kerja pada satu masa. Tengah makan pun boleh tengok mesin basuh atau naik tingkat atas jawab telefon.

Mak saya pun rajin suruh saya ambil barang-barang yang terletak di tempat lain walaupun saya tengah makan. Mak suruh je, cepat-cepat saya pergi ambil sama ada kat luar rumah, di ruang tamu atau kat atas.

Mengapa saya buka topik ini? Haha sebab ramai teman siber saya ingat saya ni berisi. Saya selalu cakap tengah makan itu, tengah kunyah itu ini atau minta izin nak ke dapur sebab nak buat air atau ambil kuih ketika borak di alam maya. Ada tu tak percaya saya kurus je. Haha lantak kalau tak caya.

Syukurlah ya saya tak pernah alami berat badan berlebihan. Jadi mungkin anda pun boleh buat macam saya, rajin-rajin aktifkan diri buat kerja-kerja rumah takpun rajin-rajin naik turun tangga.

Ok jumpa lagi.

P.S: Senang kalau badan ringan, senang bergerak





1 comment:

damha said...

tul tu kata awak...kita kena sentiasa aktif dlm umah...walaupun mkn banyak tapi badan tetap maintain...wat aktiviti yg boleh menggerakan anggota badan...badan sihat akal cerdas... amalkan gaya hidup sihat...amalkan pemakanan yg seimbang...he333