Nuffnang

Friday, April 8, 2011

Sayangi PC/Laptop Anda




Assalamualaikum...

Bertemu kembali. Rasanya 2 hari saya tak menulis.  Tadi 3 kali pc saya padam tiba-tiba dan keluar amaran kesilapan sistem dan pergi ke 'sleeping mode'. Saya teringat dah seminggu saya tak bagi pc saya rehat. Pc saya pun macam mengaum. Pula tu saya aktif muat turun data. Kira banyak aplikasi saya buka. Bila tiba-tiba 'shutdown', gelabah saya. Saya takut tak boleh buka semula program. Memang awal-awal tu, pc buka tutup, dalam status tidur. Heh, lagi satu kewajipan saya tak buat, iaitu mengimbas kalau ada sektor rosak, fragmen semula, kosongkan cache dan kemaskini perisian. Kalau adik saya, si H dan M  memang dia ambil berat pada laptop dan pc mereka. Mereka akan ambil masa untuk buat rawatan dan pencegahan supaya sistem tak hancur. Sebenarnya untuk mengelak daripada format semula pc/laptop. Kalau mereka dapat masalah ni awal-awal mereka akan buat diagnostik komputer. Ada masalah cepat-cepat mereka atasi.  Mereka juga bukan sewenang-wenangnya bagi orang lain pakai pc atau laptop. Selalu H bagi saya pinjam dengan ingatan "Na, jangan muat turun apa-apapun.Layari internet je. Pakai mozilla." "Na, jangan usik bla bla."

Bila kena sekali ni, baru teringat saya tak rawat, kasi antibodi, rehat pada pc saya. Kecut hati saya sebab takut kena format semula. Dahlah saya tak reti. Jadi lepas pc hidup mati 3 kali, saya buat diagnostik apa yang saya tahu. Harap-harap dapat baiki kesilapan besar yang ada pc saya.

Pengajaran juga pada saya sebab selalunya yang ambil berat kesihatan pc ni adik saya, saya ni rajin pakai je sebelum ni. Jadi pc ni kira adik bagi sempena dia habis belajar maka tanggungjawab saya menjaga pc ni sebagaimana adik saya menjaganya. Maka pc ini akan diberi rehat atau tidur sebagaimana tuannya.

Ok itu sahaja saya nak coret. Jumpa lagi. Hargainya kesihatan anda dan pc/laptop anda. Nasihat daripada saya.

P.S: Jangan muat turun program yang diragui kesahihan atau yang anda tak kenal, takut spyware

No comments: