Nuffnang

Friday, July 1, 2011

M Nak Praktikal Dan Rindu Menyakat Dak Bubut


Assalamualaikum...
Sedar tak sedar kita telah pun berada di pertengahan tahun. Cepat betul masa berlalu. Selamat hari Jumaat semua.
Semalam agak kecoh sedikit sebab adik suruh cetak borang. Borang apa kan? Borang praktikal di Hospital Melaka. Iya sekarang ini giliran adikku M pula membuat praktikal di Hospital Melaka setelah H buat tahun lepas. Cuma bezanya M buat lebih kurang sebulan iaitu 26/7 hingga 26/8. Kiranya nanti dia balik bukanlah balik bercuti tapi balik bekerja. Semoga dapat bekerja dengan berjaya dan tenang. 
Saya cakap kecoh tu bukan apa, adik saya hari ini dah mula pergi melancong. Saya tak sempat tanya dia pergi mana sebab kelam-kabut simpan dokumen dia hantar ke pemacu pen dan dia macam nak segera saya pergi cetak. Rumah ni pencetak ada pun tak boleh pakai. Sebelum ini pakai si Y punya tapi Y dah bawa balik ke rumah dia sejak dia kahwin. Jadi mula-mula ingatkan tugasan mencetak tu nak diberikan kepada abah semalam tapi apabila abah balik dia suruh cetak di kedai siber tak jauh rumah. Kalau tahu, awal-awal saya pergi buat atau pergi ke tempat yang saya buat masa H suruh saya imbas dan cetak tahun lepas.
Apapun hari ini abah yang uruskan sebab semalam pergi dalam pukul 9 malam macam pelik kedai siber dah tutup. Ke saya salah tengok?
Ok cerita lain pula, Uwan dan Auntie Nani nak buat kenduri pada 9/7. Tak sabar menunggu dan terutamanya nak sakat Dak Bubut. Saya kan makcik kelakar dan spontan. Haha. Y marah sebab saya kenalkan di blog dengan tulis Dak Bubut, padahal nama dia Adiva.
"Na ke bagitahu Amad istilah Dak Bubut tu?" Y tanya.
"Mana ada." Saya pelik. Tak pernah cakap. Dalam hati terdetik dalam blog ada la.
"Na, itu satu doa la. Panggil la nama dia betul-betul." 
Insaf kejap panggil dia Adiva tapi kadang-kadang terpanggil dia Bubut gak. Hehe yang seronoknya ada satu ketika kami di dalam kereta, saya panggil dia "Bubut,Bubut." Si Adiva tu ikut. Haha. Y yang perasan. Saya dah kecut takut Y marah. Tapi Adiva tertinggal huruf 't' jadi dia sebut 'Bubu'. Y pula cakap ha padan muka dia dah panggil saya 'Bubu'.
Hehe saya cakap "tak kisah la, Bubu lagi sedap daripada Mak Long."
Lepas tu saya ajar dia sebut Bubu. Agah-agah panggil Bubu daripada Bubut.
Cukup sampai di sini tulisan saya. Gambar terbaru Dak Bubut tak sempat nak 'culik' di FB Y. Jumpa lagi.













No comments: