Nuffnang

Sunday, May 17, 2020

Syukur: Cabaran Kesyukuran Hari 22-25

 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Sudah masuk 25 Ramadan. Betapa masa cepat berlalu. Bagaimana Ramadan korang? Saya begitu teruja/bertenaga waktu malam, siang macam lemau sedikit.

Ok mari sambung cabaran hari ke-22 hingga ke-25.

Cabaran Puasa Hari Ke-22: What attribute of God are you grateful for?

Saya amalkan zikir 'Ya Wahhab' (Maha Pemberi) Saya mengharapkan rahmat dan kefahaman. Saya makhluk yang mempunyai pelbagai hajat dan mengharapkan pemberian-Nya.

Cabaran Puasa Hari Ke-23: What change are you grateful for?

Satu hari pada tahun 2010, ada peristiwa yang memberi kesan kepada jiwa dan fizikal. Sungguh-sungguh menangis. Pada hari itu merupakan titik perubahan (turning point). Saya tetapkan diri untuk setiap hari baca al-Quran.Wajib setiap hari baca surah al-Waqiah dan kemudian al-Mulk. Harap-harap bertambah sedikit demi sedikit dan istiqamah.

Cabaran Puasa Hari Ke-24: What part of the day are you grateful for?

Saat menunggu berbuka puasa. Saya rasa semua orang pun begitu. Menunggu di hadapan meja makan. Sejam sebelum berbuka, saya menunggu sambil khusyuk berdoa. Harap istiqamah.

Cabaran Puasa Hari Ke-25: What character trait of the Prophet are you grateful for?

Sifat sabar. Sabar di atas tentangan kaum kepada baginda. Sabar ketika berdakwah. Sabar ketika menghadapi ujian kewafatan orang disayangi iaitu Saiditina Siti Khatijah dan bapa saudaranya.

Lepas ni pos terakhir Cabaran Puasa. Jumpa lagi.



23 comments:

Warisan Petani said...

Alhamdulillah
Selamat menjalani ibadah puasa dan ibadah2 yang lainnya pada bulan ramadan ini.

Djangkaru Bumi said...

Tak terasa, puasa akan berlalu,
Dalam hitungan hari pula

dr.Tubagus said...

Assalamualaikum...Blogwalking..salam kenal

Semoga puasa kita tuntas hingga AIdil Fitri...amien

Mrs. A said...

Alhamdulillah suka baca cabaran-cabaran puasa NA ni.

Eyna Puzi said...

Salam ramadhan! Semoga ibadah puasa kita diterima olehNya dan mendapat keberkatan. Amin.

MunirahMH said...

tq atas perkongsin yang bermanfaat

SalbiahM said...

Alhamdulillah. Semoga terus istiqamah dalam beribadah. Ramadan kali ini rasa sekejap sangat

Fida Z Ein said...

Alhamdulillah...semoga 10 malam terakhir kita semua dapat meningkatkan ibadah...

ZULHILMI TEMPOYAK said...

Semoga setiap amalan kita diterima. insyaAllah byk lg boleh kita kejar sementara ada masa. hehe

Bunda_nora said...

Waalaikumsalam...betul tu sedar tak sedar tak beberapa hari lagi kita akan berhari raya. Cepat jer masa berlalu. Rasanya baru lagi kita berhari raya.
Walaupun tahun ni tak semeriah tahun2 lepas, semoga kita ambil keberkatan aidil fitri itu sebagai tanda kemenangan kita melawan nafsu sepanjang bulan puasa.. semoga amalan kita diterima Allah .

nohas said...

Alhamdulillah..semoga kita terus istiqamah dlm beribadah..

Curheart.Bedelia said...

Alhamdulillah, Ramadan saya kali ni lebih manis setelah tahu tujuan hidup. Rasa tersentuh bila baca cabaran puasa hari ke-23 tu. Syukurlah awak ambil benda tu untuk awak berubah dan kekal istiqamah. Harap saya pon dapat istiqamah juga.

Moga2 Ramadan kali ni mengubah kita jadi orang bertaqwa, Amin.

ray said...

only a few days left.

Curheart.Bedelia said...

ALhamdulillah ada tempat mengadu... Terawih sorang2 tu betul jugak. Tapi kadang macam teringin jugak terawih berjemaah, nak dapat feel sikit, hehe. CUma sayangnya rumah sewa saya tu masing2 buat hal sendiri je

Norlaili A Wahab said...

Terima kasih perkongsian NA ni ye 🥰

Semut Senyum said...

Assalamualaikum.
Alhamdulillah, saya turut terkesan dengan entri NA kali ini. In shaa Allah saya pun akan pelan-pelan nak ikot jejak langkah NA..

Btw, anda di tag. Sila lah jenguk blog saya. https://semut-senyum.blogspot.com/2020/05/birthday-giveaway-anisa-anuar-official.html

dorsett pink said...

alhamdulillah, syukur Allah masih berikan oksigen untuk terus bernafas dan menyambut aidilfitri lusa. selamat hari raya NA

anakdenesor said...

cepat je rasa tahun ni puasa.. da nak raya.. tak puas.. sedih laa

Djangkaru Bumi said...

Tinggal satu hari lagi berpuasanya
Sebentar lagi lebaran
Mohon maaf lahir batin

Andrie Kristianto said...

Selamat menjalankan ibadah puasa, sebentar lagi akan berakhir yaa.. tetap smngt sellau!

Nurul Shahira said...

Cabaran Puasa yang ... Berkesan dalam jiwa. Sabar... Thats the trait yang akak cuba setiap hari until today. Sometimes terbabas, sometimes i'll calm myself down. Sesungguhnya perjuangan sabar ini panjaaaang lagi.

Nina Mads said...

Cabaran puasa utk uji diri seseorang utk sabar.. harap thn2 akan dtg kita boleh istiqomah

Nur said...

Saya pun nak cuba ngaji setiap hari, sikit pun takpe. Semoga kita dapat buat ye, NA.