Nuffnang

Wednesday, October 12, 2011

Jantung Berdegup


 بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...

Cuba letakkan tapak tangan di sebelah kiri dada. Dengar tak bunyi degupan jantung? Kuat atau perlahan? Kalau bunyi perlahan tu maknanya jantung megepam dalam keadaan kita berehat. Kalau cepat, laju dan seumpamanya maknanya kita baru melakukan aktiviti yang memaksa jantung bekerja lebih keras untuk mengepam darah. Takpun perasaan cemas boleh cetuskan perkara yang sama. Kalau takde degupan pula? Sama ada kurang pendengaran atau deria saraf pada tangan tak berfungsi ataupun ____ (isi tempat kosong)

Hehe sebenarnya nak cerita episod ke-2 House tajuk 'Transplant' (pemindahan). Cerita ringkas jer ambil intipati. Jadi dah dapat agak kan pemindahan apa? Anda jawab jantung? Tet...Salah. Sila lihat gambar di bawah.

Paru-Paru Dihubungkan Dengan Saluran Oksigen - S08E2 Transpant


Tugas paru-paru mengikut definisi Kamus Dewan: Penyedutan dan pengeluaran udara dari paru-paru.

S08E02-House yang sepatutnya tinggal di penjara telah dijamin Foreman untuk membantu dia. House pada asalnya tidak berminat untuk merawat pesakit tertarik kerana cabaran mencari punca mengapa paru-paru menghadapi masalah. Paru-paru tidak boleh bercakap.Hanya menunjukkan simptom dan fizikal paru-paru yang berubah warna daripada warna merahjambu menjadi hitam.

Saya tertarik tengok paru-paru yang kembang kuncup (diletakkan di sebuah bekas kaca seperti di atas). Ada adegan paru-paru kehabisan nafas serius macam nampak manusia sesak nafas gak.

Korang jangan gelak pula atau anggap saya jakun tapi inilah pertama kali saya lihat paru-paru boleh hidup di luar badan selama beberapa hari. Sebelum ni ingatkan lepas dapat organ ni daripada penderma terus masukkan ke dalam badan pesakit. Tambahan maklumat baru untuk saya.

Itu sahaja nak tulis. Jumpa lagi.

P.S: Nak tahu mengapa paru-paru tu bermasalah? Sebelum penderma tu mati, dia telah menyedut asap rokok dan curut yang banyak di sebuah tempat yang tertutup. Ini membuktikan bahawa tidak merokok menghadapi risiko buruk 3 kali ganda daripada perokok aktif. Jadi kepada perokok silalah jauhi diri daripada orang sekeliling apabila merokok atau jangan merokok langsung.


13 comments:

IAMZAILIEN said...

baguslah....saya pun kurang pasti pasal paru paru tu...cuma allah bagi kitaa bernafas bernyawa setiap hari......sejaauh mana kita ucapkan terima kaseh?????????
mulai hari ni ucapkan setiapkan pagi dan malam ataupun setiap saat...ALHAMDULLILAH TERIMA KASEH YA ALLAH KERNA AKU DIBERIKAN KESEMPATAN UNTUK BERNAFAS PADA HARI YANG YANG SUNGGUH MULIA LAGI PENUH BERKAT..petikan sesi kursuyang saya hadiri

IAMZAILIEN said...

sori ayat banyak sangat kalah tuan punya blog

NA said...

@Puteri Aisyah: Takpe. Terima kasih ingatkan.

NA said...

@Saizuan: Duk jejauh daripada orang yang merokok. Takpun buka tingkap atau pastikan tempat terbuka.

Ezad Skytech said...

sy paling anti dengan bau rokok ni...:D

maszull said...

salam wina...betul tu jauhi perokok2 kerana asap rokok tu boleh meresap ke dlm paru2 org2 yg x merokok...:)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

si penghidu yang jadi mangsa-,-

abghani said...

saya tidak merokok

Mama atiyyah said...

wah..pminat cter house ek??mnat gk..tp skrg mse da tbatas nk tgok tv n blog..huhuhuh.....

[sutera kasih] said...

syukur alhamdulillah kita dikurniakan paru2 & jantung yg baik :)

NA said...

@Ezad: Sama gak tak suka.

@Mama Maszull: Buat sesak nafas.

@Fifiey: Haah memang pun.

@Abghani: Bagus camtu.

@Atiyyah: Nanti tengok apabila dah lapang tau.

@Sutera Kasih: Alhamdulillah jangan rosakkan apa yang Allah kasi.

NA said...

@Lia: Tulah pasal, tak dapat elak duduk dekat perokok.

aamalinaazman said...

tahu tak bunyi denyutan jntg cm mane?


heee

bunyi nye cm nii:

lup dap lup dap lup dap
heeeeeee

bes kannn
=]