Nuffnang

Monday, June 13, 2011

Christchurch Gempa Bumi Sekali Lagi Dan Cara Saya Baca Blog Orang



Assalamualaikum...

Huh sambungan internet tak berapa bagus. Terkejut mendapat berita Christchurch gempa bumi lagi. Moga H dan isteri serta warga Christchurch selamat semua. Kalau tak huru-hara hospital. Rangkaian telefon dan elektrik di sana tidak berfungsi buat masa sekarang.

Saya menunggu bila blog serikandiku nak dikemaskini. Dulu masa saya tiada blogspot, memang tiap-tiap hari saya buka laman serikandiku tak sabar-sabar nak baca tulisan terkini. Memang Kak Elis jarang kemaskini tapi penantian menunggu tulisan dia berbaloi. Macam awak beratur panjang nak masuk jualan gudang. Haha, akhirnya dapat masuk dan mendapat barang yang kita inginkan dan bernilai pada harga berpatutan. Sesuai ke analogi ni? Memang dah masuk blog Kak Kandi (kenal di kampungchat, panggil Kak Kandi je). Kalau tiada kemaskini baru suka baca tulisan lama-lama. Tulisan dia bagi saya versatil, sesuai untuk semua dan malar segar. Tak jemu dibaca berulang kali. Entah berapa kali saya khatam baca blog Kak Kandi. Sangat berbaloi. Itulah elemen yang saya nak terapkan pada blog saya tetapi tentulah dengan nuansa saya.

Satu lagi, saya suka baca blog, saya suka baca hingga ke awal dia mula menulis blog. Kalau banyak tulisan bermakna lama saya akan duduk dalam blog dia. Itu sebab kadang-kadang saya susah nak pergi jalan-jalan banyak blog pada satu masa sebab sekali saya singgah satu tempat ambil masa. Hehe. Saya suka baca daripada tulisan terkini hingga ke permulaan sebab pertama saya nak kenal penulis blog macam latar belakang, tempat tinggal, umur, apa yang dia gemar tulis. Ia sesuatu mengujakan kerana membaca daripada perspektif penulis. Macam awak rasa, "wow, tidak terfikir begitu." Kebanyakan blog-blog yang saya ikuti, saya dah baca semua tulisan mereka. Ada nampak perbezaan gaya penulisan setiap waktu terutama bagi mereka yang berblog pada tempoh lebih daripada setahun macam Jue (blog Damai Hati...Hidup Seadanya) memang gaya penulisan pada tulisan awal-awal berbeza dengan sekarang. Perasan dia suka taip "wee", "pewut muncit". Kalau Freaky pula (belum setahun), kalau tak baca blog dia, memang tidak tahu dia dah ada makwe. Wewit. Masa kenal dia di kc, dia takde makwe lagi. Tulisan memang pelbagai. Ni ha kalau dia baca, tolong tulis balik tentang laptop, sistem operasi. Masa awal-awal dia tulis ada gak tulisan camni sekarang tiada pula dia sentuh. Orang tak suka agaknya. Hoho. Bagi blog -rozelt-, dia baru berkecimpung menulis macam saya. Acuyuhan dan berblog sejak 2009 dan tulisan awal-awal, dia tulis dalam Bahasa Inggeris. Agaknya dia buat blog pada mulanya untuk memahirkan diri menulis dalam Bahasa Inggeris. Cuma 2010 langsung dia tak menulis satu pos pun dan 2011 baru nampak dia aktif menulis semula tapi dalam Bahasa Melayu pula. Fatynadia pula mula menulis sejak dia belajar di politeknik Tanjung Malim sampai sirih pulang ke gagang (balik ke tempat asal) dan bekerja. Dia jarang menulis berbanding dahulu.

Oklah itu je. Ikutkan panjang lagi nak tulis terperinci sangat pula, Jumpa lagi.


No comments: