Nuffnang

Tuesday, June 28, 2011

Menghalau Mimpi Buruk/Ngeri

Assalamualaikum...



Saya sebenarnya nak tulis perkara lain dalam blog tapi sebelum tu saya tengok emel. Haha nak tergelak dapat permintaan suruh tulis bagaimana menghalau mimpi buruk. Saya tak marah la cuma kelakar. Adakah kerana saya menyatakan saya mimpi seronok? Haha. Ok sebenarnya kita sebagai orang Islam kan ada adab tidur dan petua orang tua-tua. Jadi bagi orang Islam tu sebelum tidur ambil wuduk, baca bismillah, selawat, baca ayat qursi dan tidak lupa 3 surah Qul. Tahukan 3 surah Qul tu?Ok amalkan ye wahai penanya emel. Kalau orang dulu-dulu pula kata basuh kaki sebelum tidur.



Untuk orang di 'sana', saya tak pasti, saya rasa awak perlu elak tengok perkara yang seram atau menakutkan. Lagipun mimpi ni saya rasa menggambarkan psikologi atau perasaan terpendam kita juga. Apa yang kita tidak inginkan itulah yang kita mimpikan. Jadi jangan layan sangat perasaan. Mimpi mainan tidur.



Sayapun manusia lemah, ada juga mimpi buruk kadang-kadang terlelap tidur tanpa baca waima bismillah. Tak payah layan sangat mimpi. Jumpa lagi.

Ini Mimpi Menjadi Kenyataan :)


No comments: