Nuffnang

Tuesday, June 14, 2011

Mengapa Saya Pilih Jawapan Tersebut Bagi Peraduan Cari Cantum Menang Berita Harian Minggu Ke-4?


Assalamualaikum...

Selamat petang semua. Memang dah agak, ramai pembaca yang mencari jawapan Cari Cantum Menang Berita Harian minggu ke-4. Bekas rakan sekolah saya beritahu jawapan patut merehatkan badan dahulu baru menenangkan minda. Hehe, alasan saya buat terbalik ialah pertama sekali mak saya yang pilih susunan begitu iaitu menenangkan minda dahulu. Alasan kedua pula penggunaan DAN. Saya rujuk Tatabahasa Dewan Edisi Baru ( Nik Safiah Karim et. al: 2004: 239) perkataan DAN merupakan KATA HUBUNG GABUNGAN  iaitu jenis kata yang menghubungkan dua klausa atau lebih yang SAMA TARAFNYA. Ambil perhatian SAMA TARAF. Maknanya mana-mana klausa nak tulis dulu pun takpe. Maksudnya kalau nak tulis MELANCONG MENENANGKAN MINDA DAN MEREHATKAN BADAN pun boleh atau MELANCONG MEREHATKAN BADAN DAN MENENANGKAN MINDA pun boleh. Saya dah cakap ada kemungkinan satu jawapan betul. Saya hantar dengan jawapan pertama sebab saya rasa mesti jarang orang hantar dengan jawapan tersebut. Hehe.

Apapun terpulang kepada anda nak hantar jawapan yang mana satu. Jangan salahkan saya pula yer. Hehe. Jumpa lagi. Selamat maju jaya bagi mereka yang masuk peraduan ini.

P.S: Kepada bekas rakan sekolah saya, terima kasih kerana memberi pendapat. Kepada pembaca tulisan saya, terima kasih juga.



No comments: