Nuffnang

Wednesday, June 15, 2011

Tulisan Gaya Bebas (Monolog)



(Monolog diri)

Merenung jauh memandang bilah-bilah kehidupan 2011 yang dilalui sambil membandingkan rentak kehidupan 2010.

"Lebih tenang separuh tahun ini berbanding tahun lalu", getus hatiku.

"Ia lebih tenang", otakku menyetujui tanpa bantahan.

Alhamdulillah, aku tersenyum. Kesan perubahan 180 darjah yang aku buat nyata ada hasil yang sangat signifikan.

Aku mengingat langkah yang aku buat yang berbeza tahun lepas.

Pertamanya menjauhkan borak-borak sampah terutama dalam alam siber. Memang penyumbang utama ketenangan aku. Borak-borak ke arah memufliskan pahala, menjebakkan diri dalam pengumpatan tanpa sengaja, mendekatkan prasangka atau bergurau walaupun tidak sengaja yang mengundang dosa.

Keduanya menjauhi orang yang suka memberi masalah atau menyakitkan hati. Ini berjaya 100%. Mengurangkan atau memutuskan tidak berhubung kalau tiada sebab. Tiada keperluan untuk berhubung dengan orang ini lebih-lebih lagi yang berlawanan jantina.

Sekarang adalah meneruskan secara istiqamah. Mujahadah untuk tidak kembali ke asal. Moga aku berjaya dan semakin cemerlang. Terdapat lompang yang kadang-kadang aku terlupa nak tutup. Apapun sudah nampak hasilnya.

Aku bebas........

No comments: