Nuffnang

Thursday, June 9, 2011

Maafkan Saya Wahai Orang Di Sana


Assalamualaikum...

Ketika saya stim kentang tadi dan menonton 'I have date with a spring', terfikir pula saya tentang tulisan saya mengenai perbandingan Masterchef tu. Nampak seolah-olah tulisan saya memuji versi Australia lagi bagus daripada versi US. Saya hendak minta maaf kalau pembaca dari US tersinggung terutama bahagian memburukkan peserta dan bahagian keyakinan. Bagi saya bukan semua peserta buat begitu. Tulisan saya itu menggambarkan semua pula. Padahal BUKAN SEMUA.

Lagipun menyatakan keyakinan tentang masakan yang dibuat lebih baik daripada orang lain tidak salah. Orang selalu pandang keyakinan sebagai keangkuhan.  Memang ada garisan nipis yang kita kena hati-hati supaya tidak disalahtafsir.

Satu perkara kerana keyakinan, orang di sana lebih berani menyuarakan pendapat. Mungkin menyuarakan pendapat itu ada yang sebahagiannya nampak agak kasar. Apapun saya kagum. Betul tu. Masa saya di forum blogger ketika blogspot semput, memang saya nampak sebahagian besar pengguna dari orang sana ni dengan lantang bersuara. Mereka ni bersuara bukan sahaja marah kosong tapi marah berisi siap ada statistik, macam-macam fakta dekat forum tu marahkan pasukan google. Buat saya tabik. Kiranya kemarahan saya ketika itu, mereka inilah yang suarakan dengan tegas.Bagus wahai orang di sana.

Ok mari saya kasi sudut positif pada versi orang di sana. Oleh kerana SIKAP SUKA BERSAING menyebabkan mereka kuat untuk terima kritikan. Mereka lebih kebal. Standard lebih tinggi.

Hal budaya ni subjektif. Orang lain pandang mungkin menganggap kelemahan tetapi boleh juga menjadi kelebihan. Macam orang Malaysia yang kurang nak suarakan ketidakpuasan kalau sesuatu kurang elok contoh macam jalur lebar (broadband) itu. Saya nak tanya berapa ramai pergi buat aduan pada penyedia perkhidmatan atau terus berhenti pakai. Tak ramai kan? Paling teruk pun korang buat aduan kat blog (hehe selalu saya baca)

Sekali lagi saya minta maaf wahai orang di sana. Peace yeah

Jumpa lagi.


No comments: