Nuffnang

Saturday, June 25, 2011

Kronologi Membuat Kulit Pai Atau Boleh Dikatakan Resipi Kulit Pai Gaya Penulisan Deskriptif Dan Kreatif


Assalamualaikum...

Patut sorak keriangan saya dah buat kulit pai. Yahhhhoooo... Simpan doh/kulit pai dalam peti sejuk dan akan digunakan apabila saya dah dapat kesemua bahan untuk membuat inti. Watak utama pai tu belum ada lagi iaitu epal hijau. Ia sesuatu yang mengujakan apabila saya membuat doh. Tiada kesukaran, mengikut sukatan yang mudah iaitu sukatan cawan (1 cawan bersamaan 250 ml). Saya dah ada sukatan cawan metrik. Mentega pula dikeluarkan dari peti sejuk telah dipotong kiub sebanyak satu cawan. 1/2 sudu teh garam dicampurkan bersama 2 1/2 cawan tepung gandum. Dalam resipi menyatakan tepung serbaguna, saya tukar ke tepung gandum. Senang dan pula saya tergesa-gesa selepas solat Isyak ke kedai berdekatan rumah untuk membeli tepung gandum cap sauh yang mahal juga rupanya. Tidak sabar katakan untuk membuatnya. Saya tak mahu menghabiskan tepung yang tinggal sedikit di rumah. Bolehlah ambil angin malam apabila berjalan laju-laju ke kedai.

Saya buat doh tu pun tengah malam. Ambil angin dan ketenangan hening dapur yang tiada orang. Baguslah, saya tidak suka diganggu ketika membuat sesuatu ataupun malam yang dingin memudahkan saya memecahkan kiub mentega dan menggaulnya dengan bancuhan tepung sambil diselang-seli menambah 1/2 cawan air ais. Nak bagi rangup dan berderai. Itulah rahsia yang dinyatakan menggunakan mentega sejuk dan air ais. Jadi membuat doh awal pagi ini hanya suasana sejuk sahaja. Nyaman dingin. Nanti saya berpanas ketika ingin membakar pai tersebut. Kalau nak sejuk, pasanglah penyaman udara di dapur ataupun bakar pai tersebut di rumah iglu ataupun pindahlah ke kutub utara yang memang 100% pasti tiada panas. Intinya pun mengikut resipi senang nak buat, gaul semua bahan :) Maaf yer doh ni saya tak guna pengisar pun. Saya pakai tangan sahaja. Mudah sangat. Gaul bahan tersebut sehingga tiada yang melekat pada mangkuk, bentukkan bulat, heksagon, piramid atau apa bentuk anda suka dan bungkuskan dalam plastik dan biar doh rehat dalam peti sejuk sekurang-kurangnya sejam atau apabila anda nak guna.

Bagaimana penulisan saya kali ini cukup terperinci tak? Haha. Jumpa lagi.

P.S: Untuk resipi lengkap boleh klik di sini



No comments: