Nuffnang

Sunday, June 26, 2011

Kupasan Buku 'Kisah Orang-Orang Yang Makbul Doanya'


Assalamualaikum...

Selamat malam semua dan harap anda menempuh hari minggu dengan ceria. Haha, bagi saya pula bangun pagi dengan mimpi yang menyeronokkan. Seronok dapat mimpi indah tapi malangnya tak ingat. Ingat sedikit tapi perincian tak ingat. Pelik kalau mimpi ngeri, saya akan ingat dengan nyata. Tak baik untuk diri mengingati perkara yang kurang elok atau negatif. Kena atasi atau elak mimpi ngeri.

Secara keseluruhan, kehidupan yang saya lalui sangat baik. Alhamdulillah. Kesihatan pun baik juga, tiada penyakit atau sakit teruk. Sekadar ada la sekali sakit kepala. Perkara kecil. Ada jugalah kesukaran tapi tak teruk sangat, masih mampu tangani. Duduk diam-diam bertafakur apabila ada aral dan bertenang. Jangan ditambah kusut dengan melenting atau marah pada Allah atau pada orang lain.

Bercakap tentang hal ini, saya nak kongsi buku yang saya dah baca tapi saya mengulang semula membaca.  Buku bertajuk 'Kisah Orang-Orang Yang Makbul Doanya' oleh Abu Afifah terbitan Al Shafa. Buku ini saya beli pada harga RM9.00. Walaupun murah tapi banyak kisah-kisah yang menginsafkan memberi iktibar kepada kita. Sebagai satu cara kita untuk menghadapi dugaan. Dalam ini ada doa khusus yang boleh kita amalkan. Terdapat banyak kisah tapi saya petik beberapa tajuk seperti "Duri ikan rampasan." Ini perihal nelayan yang ikannya dirampas orang. Maka berdoalah nelayan tersebut. Kisah lain pula yang paling menarik hati saya ialah tajuk "Orang yang masuk batu ke dalam telinganya" Ia berkenaan seorang lelaki yang mana batu masuk ke dalam telinga sampai dalam hingga tabib pun tak dapat keluarkan batu tersebut. Akibatnya dia mengalami kesakitan telinga yang amat teruk dan tidak dapat tidur nyenyak. Maka dia berjumpa seorang alim dan warak untuk bertanyakan bagaimana untuk mengeluarkan batu daripada telinganya seterusnya sakit hilang. Orang alim tersebut menyuruh dia berubat dengan kuasa Allah. Jadi orang alim itu mengajarkan zikir yang maknanya "Wahai Tuhan Yang Maha Tinggi, wahai Tuhan Yang Maha Agung, Wahai Tuhan Yang Maha Penghiba, wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui." Dengan izin Allah batu terkeluar daripada telinga, dapat mendengar semula dan tidak sakit lagi.

Tidak rugi anda membeli buku ini kerana boleh dibuat rujukan, boleh diamalkan dan pentingnya tidak bosan dibaca berulang kali. Jadi pada sesiapa mencari buku agama yang bagus, saya cadangkan ini dengan harganya pun murah.

Jumpa lagi.

P.S: Mungkin saya akan petik doa-doa yang ada dalam buku ini untuk diselitkan pada tulisan akan datang jika bersesuaian.




No comments: