Nuffnang

Saturday, September 10, 2011

Pendapat: Mengapa Susah Nak Minta Maaf? IF : AND or OR (FORGIVE, FORGET)




(Tulisan kehadapan- auto post dikarang lebih awal)
 
Assalamualaikum...


Kebelakangan ini saya ada terfikir mengenai pasal memaafkan orang dan melihat pos LAMA saya pernah buat mengenai mengapa susah nak minta maaf dan formula memaafkan dan melupakan.


Setiap orang ada cara/pandangan untuk formula memaafkan dan melupakan. Ok nak cerita pasal saya yang memang susah nak maafkan kalau kesilapan yang dibuat sangat mengguris hati dan berulang-ulang. Ini memang saya takkan berikan kemaafan. Di sebaliknya kalau kesilapan kecil yang tidak disengajakan dan orang itu memang sungguh-sungguh kesal atas perbuatannya dan berubah macam Seth Tan dalam Nora Elena tu memang patut diberi kemaafan.


Jadi kalau saya mendiamkan diri dengan orang yang buat salah tu maknanya saya tak maafkan orang tu. Nampak kejam? Saya rasa tidak kerana ingin memberi 'pengajaran' pada pelaku tersebut supaya insaf dan berubah.

Apa pula cara/prinsip korang dalam hal ini?

Pos yang berkaitan.




8 comments:

aimie amalina said...

susaaaah
tapi keeeenaaa buat kan kak?
huu
cpt dgn lmbt
kekadg mulut je ckp maaf
betol ke maaf tu kan?
huuuu

schaze zainn said...

mungkin mereka mempunyai ego yg terlalu tinggi =,="

fatynadia said...

tu la orang zaman sekarang. ego meninggi ..

Ummi_Rosalicious said...

salam k.wina sygg..
tak semua orang boleh memaafkan...umi pun kdg2 susah nk memaafkan orang, lebih2 lagi kalau dia buat dek je...tak mintak maaf pun..lg la umi wt dek ! hehe... tp umi cepat melupakan...so...natijahnya ?? :D

fatynadia said...

auwww. kalau diam tu makna tak maafkan. memang menakutkan kan akak? hehe

Jasman said...

sy pernah kena fitnah...bertapa tergurisnya hati ni...n sy bersumpah xkan maafkan org tu...tp sy masih boleh bercakap dgn dia...mungkin sy ni org mcm talam 2 muka...

NA said...

@Mimito: Haah Mimito.

@Schaze: Harap mereka sedar.

@Umi: Oh Umi tak mudah maafkan tapi mudah melupakan. Lagi senang tu kalau dah lupa kira takde rasa tak senang hati.

@Fatyn: Haha haah kalau Kak Wina diam makna tak maafkan.

@Jasman: Wah boleh selamba.

abghani said...

aku klu marah sejam saja..mudah maafkan seseorang dan amalkan dasar tidak bermusuh.