Nuffnang

Friday, September 23, 2011

Monolog Jumaat: Pergi Jauh-Jauh Penyemak Hidup



Kadang-kadang penatlah dengan manusia yang konon ambil berat tentang kita. Nak sangat tahu masalah/rahsia kita tapi sebenarnya suka menjatuhkan hukuman apabila kita dah cerita keadaan sebenar. Bukan nak tolong. Makin menyakitkan ditanya soalan bodoh BUKAN menghulurkan penyelesaian TETAPI memandang rendah secara diam dan perlakuan fizikal pun aku dah tahu engkau skeptikal.


Kalau kau tak mampu tolong setelah dengar, TOLONG bersifat sensitif dengan perasaan aku yang rapuh macam ranting. Kira beruntung OK engkau tak diuji dengan ujian yang aku dapat. Kalau kau dapat ujian sama macam aku adakah kau mampu menghadapinya? Jadi tolong DOAKAN aku dapat selesaikan masalah yang berliku-liku macam labyrinth tu. Berbelit-belit. Aku terpaksa cuba pelbagai jalan tapi kadang-kadang aku buntu. Kau ingat aku tak berusaha dan berdoa ke? 


Nak aje aku doakan pada kau dan orang begini supaya diberi UJIAN sama macam aku supaya baru kau sedar tinggi rendah langit. Jadi jangan nak berlagak PANDAI padahal kau tak alami apa yang aku alami. Baru kau sedar betapa rumit. Kalau kau berjaya harungi dengan cemerlang baru kau boleh nak pandang rendah kat aku. Masa tu kau nak pandang aku skeptikal pun takpe. Tapi berlagak pun Allah benci.


Dah pergi jauh-jauh daripada hidup aku. Ada dalam hidup aku menambah semak dan kekusutan sahaja. Aku tak perlukan orang begini dalam hidup aku.


Jangan tanya kalau bukan untuk membantu.



Inilah Labyrinth


11 comments:

Firdnurjue said...

emmm sabarla yunk..org cam nie..ignore jeak..better wat hal sdrik jeak..xmo share pea2 la org yg pangai xsupe org nie..huhhhhhhh

hira said...

sabar ye. dugaan tu. tabahkan hati, kuatkan iman :)

maszull said...

salam wina...alorrr cian nyer nape ni wina mcm frust jer...:)

yusuflaili said...

Salam;
Hati jumaat sesuai untuk mengadu dan berserah...

abghani said...

saperlah org tu..tk patut buat begitu.Bersabarlah my fren.

aku dh klic iklan celcom tu..

NA said...

@Jue@Hira@Maszull@Yusuf@Abghani: Maaf Wina menulis sesuatu berbaur emosi lak. Nak luahkan. Terima kasih kerana membaca.

SoLy SoLicious said...

sgt tak suke individu yg suka menjatuhkan org len..

niesh™ said...

cakap senang la kan. dia tak rasa apa kau rasa kan. biarkan orang macam tu. huhu

NA said...

@Soly@Niesh: Nak jauh dengan orang ni.

fatynadia said...

kadang kadang manusia ni suka buat buat ambil berat sebab nak tahu apa masalah kita, nak kepochi ja supaya senang nak menjaja cerita tentang kita ni

so kita kena berhati2 la dengan siapa yang kita nak expose benda luaran dalaman kita

bahaya kan sebab kita tak tahu perangai manusia ni macam2 ragamnya

akak take care tau

NA said...

@Fatyn: Tulah lepas ni takde nak cerita sangat pada sesiapa.