Nuffnang

Wednesday, July 20, 2011

Hari Yang Memang Saya Tidak Berkata-Kata Banyak! Membuat Sesuatu Mesti Rasa Seronok Tetapi Tidak Boleh Berlebih-Lebihan

Assalamualaikum...

Hari ini betullah hari saya takde nak berkata-kata. Lebih banyak pada monolog sahaja. Tapi saya nak juga tulis sebuah tulisan. 

Tidak ceria hari ini. Mungkin memaksa diri melakukan sesuatu perkara sampai memenatkan jiwa, fizikal. Terima kasih kepada seorang bekas rakan sekolah yang mengingatkan agar tidak terlalu memaksa diri dan buat secara perlahan-lahan sehingga berjaya. Ya, saya akui saya mementingkan kesempurnaan, sangat teliti, suka meletak sasaran setiap tindakan apakah input yang perlu dibuat dan output yang akan terhasil. Apabila buat tidak dapat hasil yang dirancang. Saya menggelupur seperti kera termakan racun tanaman.

Apapun syukur setiap kali berlaku, cepat-cepat diingatkan untuk bersabar. Diingatkan kita, tidak semua akan dapat apa yang kita nak. Apabila dapat sesuatu, tidak bermakna ia hak mutlak kita. Allah akan mencabut bila-bila masa sahaja. Lepas ini nak buat ikut kemampuan diri, perlahan-lahan dan penting sekali saya MESTI gembira buat semua ketika itu. 

Aiseh camne boleh lupa saya juga pernah tulis tentang hal ini, membuat sesuatu mesti ada keghairahan dan keseronokan. Memang saya seronok melakukan kerja tersebut tetapi terlebih menggunakan tenaga dan emosi. Itu yang memenatkan jiwa. Oklah kalau lepas ni, buat perkara yang menyeronokkan pun mestilah secara sederhana. Seronok buat sesuatu perkara pun tidak boleh dibuat secara berlebihan. Orang kata akan mudah menjemput kejemuan.

Jumpa lagi semua. Terima kasih kerana membaca luahan hati saya. 

Ingat wahai diri. Formula membuat sesuatu pekerjaan= Kerja dengan rasa seronok + Ikut kemampuan + Sederhana + Ikhlas






5 comments:

aamalinaazman said...

=)

auwwwcak! saya dtg..heeee =)
i loikeee dis entri ^____^
betol! sy sokong 200%

seharusnye ape2 pon kalo lahir dari hati yang ikhlas, insyaAllah, selalu bertemankan dri-Nya,makanya segala apa yg kite buat, diberkati-Nya, so..kite pon seng la nak wat keje an2..=)

papepun~ ingat ni taw!

"betolkan niat, ikhlas kan hati.."

nilah pesan senior saya, yang sememangnye, membawa kesan yg beso dlm hidup kalo diamalkan =)

hve a nice wednesday!

NA said...

@mimie: terima kasih. Tahu tapi kadang-kadang lupa. Kena diingatkan selalu :)

abghani said...

ada masanya kita brblog utk luahkan perasaan dan ada masanya kita perlu meluahkan perasaan secara face to face dgn fren boy or girl

NA said...

Entah tapi semalam tak terkata. Maaf lambat balas.

smartradz said...

Cuba2lah dekatkanlah diri kepada-NYA memohon restu dan doa agar diri ini bahagia selalu.